XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Spektakularna akcja transportu 270 metrowej konstrukcji mostu

Spektakularna akcja transportu 270 metrowej konstrukcji mostu
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Skomplikowana operacja transportu i montażu drugiego z łuków przęseł budowanego mostu drogowego przez Wisłę rozpoczęła się w niedzielę w Toruniu. Stalowa konstrukcja ma 270 m długości, 50 m wysokości i waży 2,75 tys. t.

"To historyczna operacja, która zakończy się połączeniem dwóch brzegów Wisły. Na niedzielę przewidzieliśmy transport łuku i ustawienie go w osi mostu, a całość potrwa trzy dni" - powiedziała kierownik Biura Realizacji Projektu Mostowego Barbara Tyrankiewicz.

Transport stalowego łuku, który będzie stanowił południową część mostu, podzielono na 10 etapów trwających łącznie 18 godzin. Konstrukcja wsparta na wieżach montażowych znajdujących się dwóch barkach musi pokonać trasę 800 metrów z doków przy północnym brzegu w pobliże podpór, które zbudowano na drugim brzegu i na sztucznej wyspie na środku rzeki. Operację trzeba prowadzić z dużą precyzją i bardzo powoli, aby nie doszło do przewrócenia się potężnej konstrukcji.

Pierwszy z dwóch łuków został przetransportowany i zamontowany pod koniec marca.

"Na poniedziałek i wtorek zaplanowaliśmy osadzanie łuku na tzw. wezgłowiach podpór. Najpierw konstrukcja zostanie podniesiona na wysokość 14 m, a następnie zostanie opuszczona i spocznie w specjalnych gniazdach. Później przez dwa - trzy tygodnie będą prowadzone prace spawalnicze" - poinformował dyrektor techniczny firmy Strabag Andreas Adamiec.

Budowa mostu w Toruniu rozpoczęła się w listopadzie 2010 r. Początkowo miała zakończyć się 4 lipca 2013 r., ale ze względu na niesprzyjające warunki atmosferyczne oddanie do użytku przesunięto na 1 grudnia 2013 r.

Most z dwoma stalowymi przęsłami łukowymi będzie miał 540 m długości, a wraz z drogami dojazdowymi - 4,1 km. Przeprawa będzie miała dwie jezdnie z dwoma pasami ruchu.

Generalnym wykonawcą inwestycji jest konsorcjum firm Strabag sp. z o.o. z Pruszkowa (lider) i Strabag AG z Austrii (partner). Wartość całego projektu wynosi 753 mln zł, a miasto ma zagwarantowane 327 mln zł dofinansowania z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Będzie to drugi most drogowy w 191-tysięcznym Toruniu. Dotychczasowa przeprawa w sąsiedztwie Starego Miasta została oddana do użytku w 1932 r.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Spektakularna akcja transportu 270 metrowej konstrukcji mostu

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!