PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Spór straży i kolei ws. zabezpieczania lasów

Autor: PAP
30-04-2012 16:17

Do obowiązków kolei należy zabezpieczenie szlaków kolejowych tak, by przejeżdżające nimi pociągi nie powodowały pożarów lasów - podkreślają strażacy. Kolej, która zupełnie inaczej interpretuje przepisy uważa, że to zadanie należy do służb leśnych.

W piątek w Nadleśnictwie Kłobuck spłonęło 22 ha młodnika, upraw leśnych i lasu. Nadleśnictwo powiadomiło prokuraturę. Pracę rozpoczęła także komisja powołana przez Zakład Linii Kolejowych w Tarnowskich Górach. Zdaniem strażaków nie ulega wątpliwości, że przyczyną powstania tego pożaru był przejeżdżający pociąg.
„To bardzo ważna sprawa, lata biegną, trwają przepychanki prawne, a tylko w tym roku w woj. śląskim mieliśmy 350 pożarów lasów, w których spłonęło prawie 650 hektarów” - podkreślił rzecznik śląskiej straży Jarosław Wojtasik.

Aby zapobiec pożarom w lasach powinno się przeprowadzać tzw. mineralizację pasów przeciwpożarowych. W praktyce chodzi o usunięcie trawy i innych przedmiotów, które mogą się zapalić od iskry z przejeżdżającego pociągu oraz zaoranie pasa ziemi w odległości przynajmniej dwóch metrów z każdej strony torowiska. Przepisy jednak dokładnie nie wskazują, kto odpowiada za te prace.

Kontrowersje rozpoczęły się, gdy w 2010 zmienione zostało rozporządzenie ministra spraw wewnętrznych i administracji w sprawie ochrony przeciwpożarowej budynków, innych obiektów budowlanych i terenów. „We wcześniejszym było napisane, że obowiązek urządzania i utrzymania pasów przeciwpożarowych ciąży na właścicielu linii kolejowych. Nowy przepis tego nie precyzuje, ale po analizie strażacy stwierdzili, że ma to robić kolej” - mówił Wojtasik.

Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe jest innego zdania. „Stan prawny, który mamy od czerwca 2010 r. (...) jest taki, że kolej nie jest tą stroną, która miałaby obowiązek wykonywania tych zabiegów profilaktycznych, których celem jest ochrona przeciwpożarowa linii kolejowych (...) Naszym zdaniem jest to zadanie służb leśnych” - powiedział PAP rzecznik spółki PKP Polskie Linie Kolejowe Krzysztof Łańcucki.

Zaznaczył, że analogicznie sytuacja wygląda w przypadku dróg publicznych, których zarządca nie ma przecież obowiązku wykonywania zabiegów przeciwpożarowych wzdłuż jezdni.

Państwowa Straż Pożarna po analizie uznała jednak, że mineralizacja należy do kolei. Wydane w tej sprawie decyzje kolej zaskarżyła do wojewódzkich sądów administracyjnych.

„Na 23 skargi w woj. śląskim Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach 22 odrzucił, w jednym przypadku stwierdził nieważność decyzji, ale ze względów formalnych. W tych 22 sprawach kolej skorzystała z możliwości skargi kasacyjnej do Naczelnego Sądu Administracyjnego” - podał Wojtasik.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


43 272 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

761 502 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 266 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP