Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Sporny odcinek "zakopianki" - GDDKiA wstrzymuje prace

Autor: PAP
21-11-2007 15:26

Krakowski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) zdecydował o czasowym wstrzymaniu prac projektowych nad modernizacją "zakopianki" na odcinku Poronin-Zakopane. Powodem są protesty mieszkańców nie zgadzających się na budowę tam dwupasmowej trasy o parametrach drogi głównej.

Według rzecznik krakowskiego oddziału GDDKiA Magdaleny Chacagi, prace projektowe zostaną wstrzymane do czasu opracowania polityki transportowej dla całego Podhala, do czego zobowiązał się w styczniu tego roku marszałek województwa małopolskiego.
Dokument ten ma identyfikować problemy i wskazywać rozwiązania wszystkich potrzeb transportowych regionu z uwzględnieniem całej sieci dróg publicznych, a więc nie tylko krajowych, ale również samorządowych: wojewódzkich, powiatowych i gminnych. Opracowanie ma uwzględniać kwestie transportu kołowego, transportu szynowego, polityki parkingowej i komunikacji zbiorowej. Mieszkańcy Poronina i przedmieść Zakopanego protestują, ponieważ uważają, że dwujezdniowa trasa o zakładanych przez inwestora parametrach skutecznie odgrodzi od nich turystów podróżujących "zakopianką". Ponadto nie zgadzają się na wyburzenie kilkudziesięciu budynków, a ceny wykupu działek pod inwestycję uważają za zbyt niskie. Ich zdaniem wystarczy remont i unowocześnienie istniejącej trasy, bez zmiany jej parametrów.

Zarządca dróg nie może też oddać do użytku zmodernizowanego odcinka ekspresowej "zakopianki" między Myślenicami i Pcimiem, ponieważ dwaj przedsiębiorcy z leżącej przy tej trasie Stróży skutecznie blokują budowę fragmentu drogi zbiorczej. Bez tej drogi niemożliwe jest pełne użytkowanie dwóch pasów nowej "zakopianki".

Właściciele restauracji i składu materiałów budowlanych domagają się, aby dojazdy do ich posesji odbywały się bezpośrednio z prawej jezdni drogi ekspresowej przez konstrukcję ekranów. Tymczasem projekt drogi ekspresowej zakłada ruch bezkolizyjny na całym jej odcinku, a wjazdy i zjazdy mogą odbywać się jedynie poprzez węzły komunikacyjne zlokalizowane w Stróży oraz w Pcimiu.

Jeszcze w 2005 roku drogowcy planowali, że w 2010 roku z Krakowa do stolicy Tatr będzie można przejechać już drogą dwujezdniową: do Rabki ekspresową, a dalej o parametrach głównej przyspieszonej lub głównej. Tymczasem protesty mieszkańców oddalają te plany w nieokreśloną przyszłość.

Poza nieoddanym wciąż odcinkiem ekspresowej "zakopianki" pomiędzy Myślenicami i Lubniem, na trasie Kraków-Zakopane pozostają jeszcze trzy jednojezdniowe fragmenty: Lubień-Chabówka (19,5 km), Rdzawka- Nowy Targ (12,2 km) oraz Nowy Targ-Zakopane (18,4 km).

Ciąg drogowy Kraków-Zakopane zwany "zakopianką" ma 94,5 km długości (od węzła autostradowego w Opatkowicach do Zakopanego). W jego skład wchodzi 54,8 km drogi krajowej nr 7 (od Krakowa do skrzyżowania w Rabce Zaborni) oraz 39,7 km drogi krajowej nr 47 od Zaborni do Zakopanego.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


36 268 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 800 ofert w bazie

2 782 269 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP