Sprawne połączenia lądowe konieczne dla terminali morskich

Sprawne połączenia lądowe konieczne dla terminali morskich
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Dynamiczny wzrost przeładunków kontenerów w portach bałtyckich wymusza poprawę konkurencyjności i rywalizację o klienta. Uatrakcyjnienie usług portowych może zwiększyć zaplecze lądowe.

W Polsce największe obawy, które wstrzymują realizację nowych inwestycji, wzbudza dostęp od strony lądu do portów - pisze "Gazeta Prawna". Niestety, w kwestii budowy autostrad i sieci dróg krajowych zarządy portów niewiele mogą zdziałać, ale jeśli chodzi o wywóz ładunków koleją, tu szanse na uruchomienie regularnych połączeń na krótkich i długich tranzytowych trasach są realne.

Niezwykle istotne jest tempo budowy autostrady A1 oraz inwestycje w infrastrukturę kolejową, które w znacznym stopniu mogłyby przyczynić się do reaktywacji przewozów tranzytowych przez terytorium Polski.

- Kluczową rolę w poprawie tej sytuacji odegra polityka inwestycyjna rządu w zakresie budowy autostrad, jak również strategia inwestycyjno-handlowa przewoźników kolejowych, mająca znaczący wpływ na dalszy rozwój przewozów kontenerowych. Szczególnie cieszą nas zmiany, które obserwujemy w Gdyni. Dzięki inwestycji gminy Gdynia, która z sukcesem zrealizowała projekt połączenia Estakady Kwiatkowskiego z Obwodnicą Trójmiasta, możliwe będzie usprawnienie dostępu do terminali portowych od strony zaplecza, a także wzrost przepustowości i tym samym skrócenie czasu transportu - mówi Jerzy Czartowski, prezes zarządu Gdynia Container Terminal.

Dobra infrastruktura połączeń drogowych znacznie zwiększyłaby konkurencyjność terminali kontenerowych, umożliwiając przekształcenie ich w ważne centra logistyczno-dystrybucyjne w międzynarodowej wymianie towarowej.

- Na konkurencyjność usług portowych wpływa praca operatorów obsługujących ładunek od strony transportowo-przeładunkowej. Każdy z takich operatorów stara się świadczyć serwis na najwyższym poziomie. Niestety, brak sieci dróg i autostrad , które łączą port morski z lądem, skutecznie obniża konkurencyjność usług polskich terminali i portów morskich - wymienia Dariusz Mierkiewicz, kierownik ds. marketingu i sprzedaży Baltic Container Terminal.

Zarząd Morskiego Portu Gdynia przeznacza rocznie znaczące nakłady na poprawę dostępności do portu od strony lądu. W ostatnim czasie zrealizowano wiele inwestycji na poprawę układu ulic zarówno na terenie portu, jak i w jego otoczeniu. Jednakże, jak widać są to inwestycje poprawiające infrastrukturę tylko w obrębie portu, co niespecjalnie przekłada się na dostępność do portu w perspektywie korytarzy tranzytowych. Ale na budowę tych korytarzy (autostrady, drogi ekspresowe) port akurat nie ma żadnego wpływu. Jeśli zaś chodzi o dostępność kolejową do portu, tutaj sytuacja wygląda nieco lepiej. Na terenie samego portu znajduje się ok. 40 km torów i 254 rozjazdy kolejowe. Rocznie na remonty kolejowej infrastruktury portowej port przeznacza do kilku milionów złotych. W ostatnich kilku latach udział transportu kolejowego w przewozach kontenerów z i do portu Gdynia kształtuje się na poziomie 10-16 proc. Regularne pociągi kontenerowe kursują do BCT i GCT. Ponadto BCT posiada system informatyczny wspomagający również operacje kolejowe in-out (obsługa kontenerów na wagonach w węźle intermodalnym BCT). Mimo doskonałego wyposażenia i znacznych zdolności w zakresie obsługi zblokowanych pociągów kontenerowych udział kolejowych odwozów/przywozów nie wzrasta, a w pewnych okresach nawet maleje w porównaniu z transportem samochodowym. Powodem są między innymi wysokie, wręcz zaporowe stawki kolejowe określane przez spółkę PKP, niepozwalające na rozwój tej korzystnej formy transportu kontenerów.

Rozwiązania transportowe w portach morskich z udziałem kolei są od dawna realizowane w innych państwach unijnych jak Niemcy czy Holandia. W porcie Hamburg kontenery, których miejsce przeznaczenia w Niemczech znajduje się w odległości powyżej 150 km od Hamburga, odwożone są w większości koleją (udział tych odwozów wynosi ok. 70 proc.). Z kolei w Rotterdamie czy Amsterdamie udział przewozów multimodalnych to kilkadziesiąt procent, biorąc pod uwagę całość obsługi przeładunkowej. Porty te mają liniowe pociągi do prawie wszystkich państw sąsiadujących (w tym również do Polski realizowane przez spółkę Polzug). Do tego dochodzą rozwój i inwestycje w nowoczesne systemy technologiczne i oczywiście sprzyjająca i skuteczna polityka państwa w zakresie ochrony interesów gospodarki morskiej.

Polska niestety takiego zaplecza nie posiada, straciliśmy wiele lat z powodu braku skutecznej polityki transportowej i zbagatelizowania problemów gospodarki morskiej. Ale mamy szansę przynajmniej w części odbudować to, co straciliśmy przez własna głupotę, szansę, która będzie przyznawać środki na rozwój infrastruktury. Jeśli jj nie wykorzystamy, stracimy możliwość odbudowania całego zaplecza dostępu do naszego kraju i od morza, i od lądu.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Sprawne połączenia lądowe konieczne dla terminali morskich

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!