XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Środki UE na kolei: projekty korytarzowe i aglomeracyjne

Środki UE na kolei: projekty korytarzowe i aglomeracyjne
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Nowe środki unijne na kolei trafią przede wszystkim na projekty korytarzowe i aglomeracyjne, czyli najbardziej obciążone magistrale o dużym znaczeniu gospodarczym, a także połączenia wewnątrz dużych aglomeracji - poinformował wiceminister transportu Andrzej Massel.

Massel był w środę pytany o tę kwestię podczas jednej z debat Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach. Wskazał, że przy planowaniu nowych inwestycji w pierwszej kolejności uwzględniany jest istniejący i przewidywany ruch, a także kryteria możliwości zwiększenia prędkości oraz położenia - z preferencją dla projektów sieci transeuropejskiej.

"Szczególnie jest to widoczne na przykładzie woj. śląskiego, na terenie którego generowane są największe strumienie ładunków, a gdzie infrastruktura kolejowa generalnie jest w najgorszym stanie w porównaniu do pozostałych województw" - zaznaczył wiceminister.

To dlatego od niedawna resort kładzie duży nacisk na trwające już - również w ramach projektów unijnych - tzw. rewitalizacje, polegające na przywracaniu pierwotnych parametrów linii kolejowych. Duża część tych prac dotyczy woj. śląskiego - obejmują one przede wszystkim trasy, którymi odbywa się wywóz towarów z Górnego Śląska, m.in. odcinki Częstochowa-Koluszki czy Kalety-Kluczbork.

Wkrótce do kilku realizowanych już w regionie zadań tego typu dojść ma rewitalizacja prowadzącego do granicy z Czechami połączenia Rybnik-Chałupki. W ostatnim czasie Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Katowicach zdecydowała, że do rozpoczęcia tam prac nie jest konieczne opracowanie czasochłonnego raportu środowiskowego.

"To umożliwi natychmiastowe rozpoczęcie tej inwestycji, zresztą bardzo istotnej w kontekście nowej perspektywy finansowej UE, jako trasy objazdowej dla linii E65 Katowice-Zebrzydowice-Ostrava, która po roku 2014 będzie poddawana kompleksowej modernizacji" - wskazał Massel.

Jak zaznaczył, odcinek ten - jako element VI paneuroejskiego korytarza transportowego - będzie kandydatem do finansowania z instrumentu Connecting Europe Facility, czyli nowego funduszu przeznaczonego na rozwój sieci transportowych, energetycznych i telekomunikacyjnych. Prace te będą miały też międzynarodowe znaczenie, gdyż czescy i słowaccy partnerzy zwracają uwagę na wąskie gardła po polskiej stronie w pobliżu granic.

Massel akcentował w środę, że przewozy towarowe mają w coraz większym stopniu charakter międzynarodowy, a linie kolejowe, którymi się odbywają, są preferowane przez Komisję Europejską.

W tym kontekście z nowych środków unijnych remontowane będą, prócz trasy Katowice-Zebrzydowice, m.in. połączenie Warszawy z Litwą w ramach tzw. Rail Baltica, nieodnowione jeszcze odcinki między Wrocławiem i Poznaniem, czy w nieco mniejszym, niż pierwotnie zamierzano zakresie trasa Poznań-Szczecin.

W kontekście promowanego przez UE rozwoju transportu intermodalnego rośnie znaczenie tras z północy na południe kraju - zwłaszcza w relacjach Śląsk-Trójmiasto i Śląsk-Szczecin/Świnoujście. Kluczowymi tu inwestycjami kontynuowanymi w ramach nowych środków unijnych będzie doprowadzanie brakujących odcinków magistral węglowej i nadodrzańskiej do wysokich standardów przepustowości i nacisku osi.

Kolejną grupą inwestycji będą kolejowe trasy aglomeracyjne. Jak wynika z głosów samorządów i przewoźników, nadal są tam ogromne potrzeby, zarówno w zakresie modernizacji jak i rozbudowy istniejących linii, w celu wydzielenia osobnych torów dla ruchu aglomeracyjnego.

Massel ponownie powołał się na przykład śląski i bardzo mocno zdegradowaną główną linię kolejową tego regionu.

"Nauczyliśmy się już myśleć bardzo przyziemnie na zasadzie prostego odtworzenia. W przyszłej perspektywie jedną z takich inwestycji może być główny ciąg przewozowy wschód-zachód w aglomeracji górnośląskiej, czyli Gliwice-Katowice-Sosnowiec Jęzor, gdzie w jak największym stopniu chcielibyśmy doprowadzić do separacji ruchu pasażerskiego w aglomeracji od przewozów dalekobieżnych i towarowych, aby poprzez separację ruchu - nawet na oddzielnej parze torów - uzyskać zupełnie inny efekt transportowy" - powiedział Massel.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Środki UE na kolei: projekty korytarzowe i aglomeracyjne

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!