Stalexport Autostrada Małopolska odwołał się od decyzji UOKiK

Stalexport Autostrada Małopolska odwołał się od decyzji UOKiK
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Zarządzająca płatnym odcinkiem autostrady A-4 Stalexport Autostrada Małopolska (SAM), na którą Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) nałożył 1,3 mln zł kary, odwołała się od tej decyzji do sądu.

Spółka w całości zakwestionowała argumentację UOKiK. Urząd pod koniec kwietnia uznał, że naruszyła ona prawo, narzucając konsumentom "nieuczciwe" ceny za przejazd remontowanym odcinkiem drogi między Katowicami a Krakowem. Według Urzędu, remonty na płatnym odcinku nie powinny pogarszać standardu jazdy, a jeśli tak się dzieje, to przejazd ma być tańszy.

O zaskarżeniu decyzji do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów poinformował podczas wtorkowej konferencji prasowej w Katowicach prezes SAM Tomasz Niemczyński. Decyzję UOKiK nazwał bezprawną i godzącą w cały polski system budowy i eksploatacji autostrad.

Jego zdaniem Urząd nie ma prawa wkraczać w uregulowania umowy koncesyjnej, zawartej między spółką a Ministerstwem Infrastruktury. Wysokość opłat za przejazd jest częścią tej umowy, a z przychodów finansowane jest bieżące utrzymanie drogi oraz jej modernizacja.

- Koncesji nie przyznaliśmy sobie sami, a prawo do poboru opłat w określonej wysokości nie zostało nam dane za nic. Stroną umowy koncesyjnej jest państwo, reprezentowane przez resort transportu, które ma z tego tytułu korzyści w postaci wykonania zadań, jakie realizujemy dzięki przychodom z opłat - tłumaczył prezes.

Według niego, nie ma prawnej możliwości obniżenia opłat za przejazd na czas remontów, bo oznaczałoby to naruszenie umowy koncesyjnej, zawartej z ministerstwem. Przedstawiciele SAM uważają, że nakładając na spółkę karę, UOKiK karze ją za wykonywanie poleceń innego państwowego urzędu - ministerstwa.

Zdaniem przedstawicieli spółki nawet czasowe obniżenie wysokości opłat za przejazd (obecnie samochody osobowe płacą 13 zł za cały odcinek) zachwiałoby finansowaniem inwestycji na autostradzie, pokrywanym z kredytu w konsorcjum banków. Podkreślają też, że opłata za przejazd nie jest formalnie zakupem usługi, ale tzw. daniną publiczną, jak winiety czy np. opłata za parkowanie w mieście.

W złożonym do sądu odwołaniu SAM kwestionuje także wiele ustaleń i ocen UOKiK, m.in. to, że spółka nadużywa swojej dominującej pozycji. Jak mówił Niemczyński, kierowców nikt nie zmusza do korzystania z płatnej autostrady; do wyboru mają dwie drogi alternatywne.

Spółka dementuje informacje, jakoby w umowie koncesyjnej określono maksymalną długość odcinków, jakie mogą być objęte robotami drogowymi w jednym czasie. Niemczyński podkreślił, że objęcie utrudnieniami aż 18 km z 60-kilometrowej drogi, na co wskazał UOKiK, miało miejsce tylko przez trzy dni. Zwykle utrudnienia na czas remontu nie dotyczą więcej niż 10 km w jednym czasie. Dokuczliwe dla kierowców prace na tym odcinku potrwają do końca przyszłego roku.

- Staramy się na czas remontów tak organizować ruch, aby było to jak najmniej dokuczliwe. Nie wyłączamy jednego długiego odcinka, ale np. 4 km, po których następuje podobny odcinek bez utrudnień, co daje czas na rozładowanie ruchu, spowolnionego np., przez ciężarówkę - tłumaczył odpowiedzialny za remonty Andrzej Czarnohorski z SAM.

Przedstawiciele spółki podkreślają, że mimo utrudnień ruch na autostradzie zwiększa się, a to oznacza, że kierowcy świadomie wybierają płatną autostradę, uznając, że jazda nią jest jednak bardziej efektywna od tras alternatywnych. Z drogi korzysta średnio ponad 28 tys. samochodów na dobę. Roczne przychody spółki to ok. 130 mln zł, w całości przeznaczane na utrzymanie drogi i inwestycje.

Dzięki prowadzonym remontom, w końcu 2009 roku cały płatny odcinek Katowice-Kraków będzie miał nową nawierzchnię, wyremontowana będzie też ponad połowa mostów. Najwięcej utrudnień czeka kierowców do sierpnia tego roku, kiedy nałożą się prace w ramach dwóch kontraktów. Łączne koszty zrealizowanych inwestycji to ponad 430 mln zł.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Stalexport Autostrada Małopolska odwołał się od decyzji UOKiK

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!