Stalexport Autostrada Małopolska pod lupą UOKiK

Stalexport Autostrada Małopolska pod lupą UOKiK
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) bada, czy Stalexport Autostrada Małopolska, spółka zarządzająca płatnym odcinkiem autostrady Katowice-Kraków, nie nadużywa dominującej pozycji i nie narusza interesów konsumentów, m.in. pobierając opłaty mimo utrudnień na drodze.

We wtorek nowy wniosek w tej sprawie skierował do Urzędu wiceprzewodniczący sejmowej komisji infrastruktury Grzegorz Tobiszowski (PiS). Wcześniej poseł zamierzał złożyć stosowne doniesienie do prokuratury, ale po konsultacji z prawnikami uznał, że właściwy do zbadania sprawy jest UOKiK.

Rzeczniczka Urzędu Małgorzata Cieloch poinformowała PAP, że postępowanie wyjaśniające, dotyczące ewentualnego nadużycia przez spółkę Stalexport Autostrada Małopolska (SAM) dominującej pozycji oraz stosowanego na autostradzie systemu rabatowego, jest prowadzone już od kilku tygodni. Wniosek posła dotyczy części badanej przez Urząd sprawy.

Chodzi o utrudnienia na 60-kilometrowym odcinku płatnej autostrady A-4, związane z prowadzonymi remontami. Mimo zwężeń w wielu miejscach i tworzących się w godzinach szczytu korków, opłaty za przejazd nadal są pobierane. Poseł zarzuca też spółce SAM, że nie informuje należycie o utrudnieniach, dlatego nieświadomi remontów kierowcy nie mogą wybrać innych dróg.

Tobiszowski uważa, że UOKiK powinien nałożyć na spółkę obowiązek właściwego informowania kierowców na drogach dojazdowych do autostrady o prowadzonych pracach remontowych i wynikających z tego konsekwencjach. Chce też, aby Urząd nakazał "zawieszenie opłat za przejazd do czasu udostępnienia kierowcom całkowicie wyremontowanej autostrady lub co najmniej do czasu podniesienia jej parametrów do poziomu znacząco przewyższającego poziom alternatywnych dróg".

Odnosząc się do zarzutów związanych z remontami i spowodowanymi przez nie utrudnieniami, spółka SAM argumentuje, że nie mogą one być podstawą zawieszenia lub zmniejszenia opłat za przejazd. Przedstawiciele firmy tłumaczą, że z opłat za przejazd finansowany jest kredyt, zaciągnięty na remonty i modernizację drogi. O prowadzonych remontach firma informuje zarówno na tablicach ustawionych przy drogach, jak i np. w internecie i pod numerem bezpłatnej infolinii.

Według spółki, z prawnego punktu widzenia w ramach opłaty za przejazd koncesjonariusz nie gwarantuje kierowcy ani np. określonego czasu przejazdu, ani takiej czy innej prędkości jazdy, jak wielu kierowców interpretuje fakt wniesienia opłaty. Spółka wyjaśnia, że formalnie koncesjonariusz nie pobiera opłaty za jakąkolwiek usługę, np. gwarancję prędkości maksymalnie dopuszczalnej na autostradzie czy też czasu przejazdu.

Zdaniem rzeczniczki UOKiK, prowadzone postępowanie wyjaśniające koncentruje się m.in. na ocenie, czy SAM prawidłowo informuje klientów o obniżeniu jakości oferowanej usługi, pozostawiając konsumentom decyzję co do wyboru drogi. Natomiast kwestie dotyczące standardów, jakie powinna spełniać droga, nie leżą w gestii Urzędu, ale stron umowy koncesyjnej ľ SAM i resortu transportu.

Wniosek do UOKiK to nie pierwsze doniesienie dotyczące spółki SAM. Na początku września grupa małopolskich i śląskich posłów złożyła w warszawskiej prokuraturze doniesienie o możliwości popełnienia przestępstwa, związanego z aneksem do umowy koncesyjnej, dającym firmie prawo blokowania modernizacji dróg w promieniu 30 km od autostrady.

Remonty na kilku odcinkach płatnej autostrady ruszyły w kwietniu. Potrwają do sierpnia 2008 r.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Stalexport Autostrada Małopolska pod lupą UOKiK

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!