Obwodnica Starogardu Gdańskiego (Pomorskie) jest niezbędna i dlatego prowadzone są prace przygotowawcze, niezbędne do jej realizacji – zapewnił posłów wiceminister infrastruktury Jerzy Szmit. Wg. posłów, obwodnica jest warunkiem koniecznym dla bezpieczeństwa mieszkańców.
- Obwodnica Starogardu Gdańskiego wypadła z listy inwestycji w Programie Budowy Dróg Krajowych n lata 2014-2023.
- Wiceminister infrastruktury Jerzy Szmit zapewnił, że budowa tej obwodnicy jest w Programie Budowy Dróg Krajowych i w związku z tym podejmowane są działania, które mają doprowadzić do jej realizacji.
- Bardzo ostrożne szacunki mówią, że w 2019 będzie to gotowe i będzie można formalnie ogłaszać przetarg.
Posłowie z sejmowej Komisji Infrastruktury podczas posiedzenia w czwartek przyjęli odpowiedź ministra infrastruktury i budownictwa na dezyderat nr 3 w sprawie poparcia budowy obwodnicy Starogardu Gdańskiego na drodze krajowej nr 22.
Obwodnica Starogardu Gdańskiego z powodu zmiany przez Radę Ministrów Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 znalazła się na liście inwestycji, które nie mają zapewnionego finansowania.
Wiceminister infrastruktury Jerzy Szmit poinformował posłów, że budowa obwodnicy Starogardu Gdańskiego jest w Programie Budowy Dróg Krajowych i w związku z tym podejmowane są działania, które mają doprowadzić do jej realizacji.
Wyjaśnił, że przy redagowaniu listy inwestycji w ramach Programu, które mają finansowanie, jednym z głównych kryteriów, zwłaszcza w przypadku obwodnic, był stopień przygotowania dokumentacji. Powiedział, że prace przygotowawcze zw. z obwodnicą Starogardu powinny być wykonane wiele lat temu. Ocenił, że "aktualny stan przygotowania dokumentacji niezbędnej do wydania decyzji środowiskowych o uwarunkowaniach realizacji inwestycji pozwala wnioskować, że jej uzyskanie będzie możliwe najwcześniej w połowie 2018 roku".
Przetarg już w 2019 r.
Wyjaśnił, że do ogłoszenia przetargu na projekt i budowę trasy konieczne są: decyzja środowiskowa i koncepcja programowa.
- Szacujemy bardzo, bardzo ostrożnie, że w 2019 będzie to gotowe i będzie można formalnie ogłaszać przetarg - dodał.
Powiedział, że w 2016 r. zakończone zostały prace nad studium korytarzowym obwodnicy. Do dalszych prac przyjęto trzy podstawowe warianty tras. "W maju br. rozpoczęła się inwentaryzacja przyrodnicza przeprowadzona w terenie, obecnie trwają końcowe analizy oraz wprowadzane uwagi do raportu oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko, których zakończenie planowane jest na przełomie września i października" - wyjaśnił Szmit. "Prace idą normalnym trybem, dzisiaj głównym pytaniem jest to, żebyśmy byli w stanie w 2020-21 roku zapewnić finansowanie tej inwestycji" - podsumował.
Strategiczna obwodnica
Poseł Jan Kilian (PiS) z Pomorza przyznał, że "decyzja o niewłączeniu budowy obwodnicy Starogardu do programu finansowania została przyjęta z wielkim zaskoczeniem przez społeczność powiatu starogardzkiego".
- Tutaj mówimy nie tylko o powiecie czy mieście Starogard Gdański, ale właściwie całej południowej części województwa pomorskiego - tłumaczył.
Zwrócił uwagę, że "do Programu weszły obwodnice z nasileniem ruchu kilkakrotnie mniejszym aniżeli obwodnica Starogardu". Argumentował, że "przez Starogard przepływa dziennie kilkanaście tysięcy pojazdów (…), w porywach dochodzi prawie do 20 tys.". Zwrócił uwagę, że z powodu korków w mieście kłopoty z dojazdem mają np. karetki. Powiedział, że mieszkańcy, samorząd czują się "bardzo pokrzywdzeni".
Poseł ocenił, że "absolutnie najdalej w drugiej połowie 2018 r." projekt powinien znaleźć się w Programie i mieć finansowanie. "To jest warunek sine qua non egzystencji starogardzian, nie wyobrażam sobie w tej chwili sytuacji, kiedy ta obwodnica miałaby wypaść z kalendarza, to jest niewyobrażalne dla bezpieczeństwa mieszkańców miasta" - argumentował.
Inny pomorski poseł, Aleksander Mrówczyński (PiS) powiedział, że przejazd ok. sześciu kilometrów przez Starogard zajmuje ok. 45 minut do godziny. "Jeżeli stoimy przez godzinę w korku, to ile zanieczyszczeń mieszkańcy wchłaniają, jaki jest hałas" - tłumaczył.
Wiceminister poinformował, że szacowany koszt inwestycji to ok. 380 mln zł. Obwodnica Starogardu ma być przewidziana do realizacji w systemie "projektuj i buduj". Ma to być droga biegnąca po nowym śladzie, w przekroju dwujezdniowym, dwupasowym.
Minister zapewnił, że "są zapewnione pieniądze na prowadzenie prac przygotowawczych". Zaznaczył, że chodzi nie tylko o starogardzką obwodnicę, ale też o "setki innych inwestycji".
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Starogard Gdański doczeka się obwodnicy