Światowy indeks kontenerowych (WCI) nadal ma wartość mniejszą niż średnia z pięciu ostatnich lat, lecz stawki frachtu wzrosły w ciągu roku o 102 pkt. procentowych.
Indeks złożony ma obecnie średnią wartość 1602 USD/FEU (kontener czterdziestostopowy), czyli niemal dwukrotnie wyższą, niż rok temu. Jednak nadal jest o 118 dolarów niższy niż wynosi średnia pięcioletnia - 1721 USD/FEU.
Stawki frachtu w umowach spotowych na linii z Europy do Azji w ubiegłym tygodniu wzrosły o 10 procent, w porównaniu do tygodnia wstecz, po raz czwarty z rzędu. W ocenie ekspertów Drewry, powodem są „problemy w głównych europejskich portach, które utrzymują się aż do końca maja”.
Z drugiej strony, opłaty za transport morski drobnicy zmalały w zeszłym tygodniu na linii Azja – Europa, podobnie jak z Azji do USA – o 4 proc., gdyż głównym liniom żeglugowym nie powiodła się strategia ich podwyżek, informuje Drewry.
Z kolei według danych Shanghai Containerised Freight Index, jego wartość 21 bm. zmalała o 2,65 USD/TEU (kontener dwudziestostopowy) i wynosiła 807,55 USD, przy czym na trasie Azja – porty Europy Północnej i porty Morza Śródziemnego wzrosły o 14 dolarów i wynosiły odpowiednio: 880 i 841 USD/TEU.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Stawki frachtu drobnicy w kontenerach rosną, choć powoli