PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Stawki za dostęp do torów grożą recesją kolei

Autor: Gazeta Prawna
27-03-2008 16:15
Stawki za dostęp do torów grożą recesją kolei

Na rynku przewozów kolejowych towarów odnotowano minimalny wzrost przewiezionych ładunków. Przewoźnicy alarmują, że grozi to recesją transportu kolejowego w Polsce. Receptą na poprawę sytuacji może być obniżka stawek za dostęp do infrastruktury.

Transport kolejowy po euforii wywołanej w ubiegłym roku liberalizacją rynku kolejowego wchodzi w trudny okres - pisze "Gazeta Prawna". Jedni nazywają to okresem przemian i porządkowaniem rynku, inni regresem transportu kolejowego. Co do jednego jest zgodność, zbyt wysokie stawki za dostęp do infrastruktury w Polsce i sposób ich wyliczania oraz fatalny stan techniczny większości torów obniżają konkurencyjność przewoźników kolejowych w stosunku do innych gałęzi transportowych.
Kolej jest kilkakrotnie droższa od innych sposobów przewożenia ładunków. Powoduje to brak wzrostu masy przewozowej, co z kolei tworzy niezdrową konkurencję na rynku - obniżanie marży i wyrywanie sobie klientów. I nie chodzi tutaj o rywalizację pomiędzy przewoźnikiem narodowym (PKP Cargo) a przewoźnikami prywatnymi, ale o sytuację na całym rynku przewozów kolejowych.

- Groźny trend z 2007 roku musi być szybko opanowany. Konkurowanie na rynku przewozów kolejowych w sytuacji jego stagnacji sprowadzi się do rywalizacji cenowej. Ta jednak ma swoje granice, tym bardziej że w ostatnich latach spadek cen przewozów jest znaczący. Obecnie jesteśmy w okresie, w którym decyduje się kształt rynku w najbliższych latach. Tak więc sprawą podstawową jest spowodowanie wzrostu rynku przewozów kolejowych, natomiast mniejszego znaczenia nabierają proporcje między PKP Cargo a przewoźnikami prywatnymi. W interesie wszystkich uczestników rynku jest jego stały wzrost - wyjaśnia Krzysztof Niemiec, członek zarządu, dyrektor ds. rozwoju CTL Logistics.

Według szacunkowych danych przewoźnicy spoza grupy PKP zamknęli rok 2007 udziałem w rynku na poziomie ok. 19 proc., czyli około 1 proc. więcej niż rok wcześniej. Jednakże nie należy oczekiwać znaczących zmian w bieżącym roku, bo, jak podkreślają przedsiębiorcy, możliwości ekspansji rynkowej całej branży są ograniczone - z uwagi na jakość infrastruktury kolejowej i ograniczony dostęp do niektórych jej odcinków, a także wysokie ceny za korzystanie z niej.

- Istnieje konieczność uporządkowania kwestii dostępu do infrastruktury i możliwości korzystania z niej przez prywatnych przewoźników, jak np. tory rozładunkowe na niektórych stacjach czy dostęp do terminali i torów na granicy wschodniej. Jeśli jednak nie zostaną podjęte żadne działania ze strony rządu, a minister infrastruktury nie zajmie stanowiska w sprawie dalszej drogi rozwoju rynku kolejowego oraz strategii rozwoju transportu w ogóle, to możemy spodziewać się poważnego regresu i to nie tylko na rynku przewozów kolejowych, ale i w innych segmentach gospodarki.

KOMENTARZE ()

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


46 062 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

552 402 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 267 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP