XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Strefa Tempo 30 w Katowicach zyska nowe rozwiązania

Strefa Tempo 30 w Katowicach zyska nowe rozwiązania
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Spowalniające jazdę progi, zmiany w organizacji ruchu, dodatkowe oznakowanie oraz udogodnienia dla rowerzystów i pieszych - to nowe rozwiązania, które wkrótce pojawią się w istniejącej od roku w śródmieściu Katowic strefie ograniczonej prędkości Tempo 30.

Celem zmian jest uspokojenie ruchu w centrum miasta i ułatwienia w poruszaniu się rowerem - przekazali podczas poniedziałkowej konferencji prasowej przedstawiciele lokalnych władz.

Prezydent Katowic Marcin Krupa przekonywał, że wyznaczenie przed rokiem strefy Tempo 30 okazało się dobrym pomysłem - spadła liczba wypadków z udziałem rowerzystów i pieszych, nie było ofiar śmiertelnych. W opinii Krupy, mimo początkowego sprzeciwu, do ograniczenia prędkości w śródmieściu przyzwyczaili się także kierowcy.

Teraz, po konsultacjach m.in. ekspertami i przedstawicielami środowiska rowerzystów, samorząd postanowił wprowadzić nowe rozwiązania w 25 miejscach strefy. To m.in. więcej poziomych oznakowań z ograniczeniem prędkości i tzw. wyniesione przejścia dla pieszych - progi, zmuszające kierowców samochodów do zdjęcia nogi z gazu. Naczelnik Wydziału Transportu Urzędu Miasta w Katowicach Bogusław Lowak powiedział, że takie na drogach z kilkoma pasami ruchu progi pojawią się na każdym pasie, aby nie można ich było ominąć.

W strefie zmieni się także organizacja ruchu. Najistotniejsza nowość to zmiana pierwszeństwa przejazdu w rejonie pl. Miarki. Wszystkie samochody jadące ul. Wita Stwosza w kierunku centrum będą musiały ustąpić pierwszeństwa pojazdom wyjeżdżającym z pl. Miarki - dziś mają pierwszeństwo.

"Spodziewamy się i oczekujemy, że to spowolni ruch, ale też da priorytet przejeżdżającym tamtędy tramwajom. Dziś to właściwie jedyne miejsce, oprócz sygnalizacji świetlnych, gdzie tramwaj musi się zatrzymywać, bo nie ma pierwszeństwa" - wskazał Lowak.

Poruszanie się na rowerze mają usprawnić kontrapasy, czyli wytyczone pasy na jednokierunkowej jezdni, którymi można jechać w kierunku przeciwnym do samochodów oraz kontraruch, czyli dopuszczenie rowerzystów do jazy także pod prąd, bez wytyczonego pasa. Kontraruch będzie możliwy np. na ul. Kobylińskiego, Krzywej i Stalmacha, a kontrapasy pojawią się np. na ul. Słowackiego i Wita Stwosza.

Krupa przekonywał, że wprowadzając nowe rozwiązania lokalne władze chcą ewolucyjnie dążyć do takiego stanu, jaki obserwowany jest w wielu miastach Europy Zachodniej.

"Musimy przyzwyczaić naszych mieszkańców, że ruch rowerowy i pieszy powinien być tak samo uprawniony, w szczególności w ścisłym centrum miasta, jak ruch samochodowy, a wręcz - można powiedzieć - z takim stopniowym wypychaniem indywidualnego transportu samochodowego ze ścisłego centrum" - powiedział prezydent.

Lokalne władze myślą o rozszerzeniu strefy ograniczenia prędkości, ale szczegóły na razie nie są znane. Ich celem jest ograniczenie indywidualnego ruchu samochodowego na rzecz transportu zbiorowego i rowerowego. Krupa uważa, że w trudnej do określenia przyszłości można spodziewać się całkowitego wyeliminowania ruchu samochodowego w centrum, na co zdecydowały się już pierwsze europejskie miasta.

"Takiego rozwiązania powinniśmy się spodziewać w przyszłości. Miasta powinny być dedykowane przede wszystkim ludziom, którzy chcą z nich korzystać w sensie dosłownym - być w nich, być w centrum, mieć swobodę poruszania się" - zaznaczył Krupa.

Obecnie strefa Tempo 30 obejmuje obszar ograniczony autostradą A4 oraz ulicami: Francuską, Mikołowską, Drogową Trasą Średnicową oraz ulicami Sokolską i Dudy-Gracza. Wyjątkiem są niektóre fragmenty ulic śródmieścia oraz arterie wyprowadzające ruch z centrum - Mikołowska, Francuska, Sokolska, gdzie można jeździć z prędkością 50 km/h.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Strefa Tempo 30 w Katowicach zyska nowe rozwiązania

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!