PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Stutysięczniki z importowanym węglem lub rudą

Autor: Morza i Oceany
29-10-2011 17:31

- Według prognoz światowa flota morska będzie rosła w tempie 3,2 proc. rocznie. Najszybciej, bo ok. 5,6 proc. rocznie, będzie się rozwijała flota drobnicowców. Chcąc konkurować na rynku morskim i dalej rozwijać działalność w portach morskich w Szczecinie i Świnoujściu podjęto decyzję o budowie portu zewnętrznego zlokalizowanego w pobliżu istniejącego falochronu wschodniego - mówi Jarosław Siergiej, prezes Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA.

Na jakim etapie jest aktualnie budowa nabrzeża w porcie zewnętrznym w Świnoujściu?
- Zaawansowanie rzeczowe kontraktu realizowanego przez ZMPSiŚ SA pn. „Budowa nabrzeża w porcie zewnętrznym w Świnoujściu” na obecnym etapie wynosi ok. 50 proc. Wszystkie założone prace realizowane są zgodnie z przyjętym harmonogramem. Na placu budowy zaangażowane są duże siły i środki po ty, aby zrealizować inwestycję w terminie.

Przed nami jesienno-zimowe miesiące, możliwość występowania wzburzonych fal, przenikliwego zimna. Nie boicie się opóźnień?

- Okres jesienno-zimowy stwarza niewątpliwe problemy w realizacji robót budowlanych, a w szczególności robót hydrotechnicznych prowadzonych na otwartym morzu. Sztormy ograniczają możliwość poruszania się i operowania sprzętu pływającego, silne wiatry uniemożliwiają prace dźwigowe i kafarowe, mróz stwarza problemy dla realizacji robót ziemnych oraz nie pozwala na prowadzenie robót betonowych. Zalodzenie morza może ograniczyć całkowicie dostęp do akwenu, a w konsekwencji wydanie przez administrację morską zakazu wyjścia z portu jednostek o zbyt niskiej klasie lodowej. Dni są znacznie krótsze i ograniczają czas pracy przy naturalnym świetle, szczególnie robót, które wymagają dobrej widoczności, robót podwodnych, etc. Roboty są zatem planowane z uwzględnieniem pogarszających się warunków pogodowych, stosuje się sprzęt pływający oraz platformy, które są w stanie pracować przy złym stanie morza (do pewnych granic). Prace podwodne są prowadzone tylko w dzień. Prace żelbetowe są tylko prowadzone wtedy, kiedy pozwalają na to warunki pogodowe, przy wykorzystaniu dodatków chemicznych pozwalających na betonowanie przy temperaturach nieco poniżej zera.

Założenia środków podjętych dla pokonania przeciwności natury mogą być skuteczne jedynie w pewnych granicach. Nie da się prowadzić jakichkolwiek robót na morzu przy stanie morza powyżej 6 stopni w skali Beauforta. Przy mrozach poniżej -10 stopni należy się liczyć z zalodzeniem i ograniczeniami w pracach z wody, ziemnych i żelbetowych. W takiej sytuacji tworzony jest program naprawczy dla nadrobienia opóźnień, który zostaje wdrażany natychmiast po ustaniu niekorzystanych warunków pogodowych.

Przypomnijmy koszty tego ogromnego, ale jakże niezbędnego dla rozwoju polskiej gospodarki morskiej, przedsięwzięcia?

- Cały Program budowy Terminala regazyfikacyjnego gazu ziemnego w Świnoujściu pochłonie kwotę około 2,5 mld PLN. Część przypadająca na roboty związane z budową nabrzeża LNG, realizowane w ramach kontraktu ZMPSiŚ SA wynosi 204 mln PLN brutto.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


38 962 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

778 144 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 266 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP