Sweco zaprojektuje linię tramwajową na południe Katowic

Sweco zaprojektuje linię tramwajową na południe Katowic
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Firma Sweco ma najpóźniej za 22 miesiące przedstawić projekt linii tramwajowej na południe Katowic – jej oferta okazała się najlepsza z ośmiu złożonych w przetargu - podał w czwartek katowicki magistrat. Wartość zlecenia to 1,84 mln zł.

Pięciokilometrowa trasa, która ma powstać do 2020 roku, poprowadzi od Brynowa do Kostuchny. Szacunkowy koszt inwestycji to 110 mln zł.

Jak podało biuro prasowe Urzędu Miasta Katowice, wybrana w przetargu firma Sweco występuje w formule konsorcjum polskiego i belgijskiego oddziału i zdobyła w przetargu 100 pkt. Drugie miejsce z 88 punktami zajęły Mosty Katowice Sp. z o.o, a trzecie z 77 punktami - Wrocławskie Biuro Projektów Drosystem Sp. z o.o.

Przy wyborze wykonawcy w 60-proc. decydowała cena, a w 40-proc. - doświadczenie. Co istotne, nie było to doświadczenie firmy, ale tylko i wyłącznie zespołu projektantów zaangażowanych w przedsięwzięcie - podkreślają katowiccy urzędnicy.

Nowa linia tramwajowa ma być szybką drogą transportu między centrum a południowymi dzielnicami, najszybciej rozrastającymi się w Katowicach. Tramwaje mają jeździć co 10 minut, a układ przystanków autobusowych i tramwajowych ma być taki, by można było przesiadać się "z drzwi do drzwi". Przy okazji rozbudowy linii tramwajowej ma też powstać ścieżka rowerowa, a w dalszej perspektywie - droga.

Prace projektowe powinny potrwać 22 miesiące. Zadaniem wybranego w przetargu wykonawcy, będzie przygotowanie projektów budowlanych, wykonawczych oraz szacunku prac i kosztów niezbędnych do realizacji inwestycji.

W ramach I etapu powstaną szczegółowe plany dotyczące: liczącego 5,2 km torowiska tramwajowego wraz z infrastrukturą towarzyszącą, ścieżki rowerowej i Węzła Przesiadkowego "Kostuchna". II etap będzie dotyczył nowej drogi, której budowa możliwa będzie najwcześniej w 2030 r.

Wykonawca będzie musiał koordynować swoje prace z blisko dwudziestoma podmiotami oraz w możliwie największym zakresie pytać o opinię mieszkańców. W ramach działań nakreślonych w dokumentacji przetargowej będzie zobowiązany m.in. do organizacji co najmniej 10 spotkań z mieszkańcami i działań informacyjnych.

Katowiccy samorządowcy już w kwietniu br. ogłosili zbiór zasad, którymi powinni kierować się projektanci. Prócz kwestii konsultacji społecznych wyszczególniono tam m.in., że nowa sieć tramwajowa powinna przebiegać wzdłuż istniejącej już infrastruktury ciepłowniczej i kolejowej, nie tworząc nowej bariery między mieszkańcami a lasem, w pobliżu którego będzie przebiegała linia. Jeśli realizacja prac będzie wymagała wycinki drzew, w miejscu jednego dotychczasowego mają być sadzone co najmniej dwa nowe.

Realizowana wspólnie z Tramwajami Śląskimi budowa nowej linii tramwajowej i ścieżki rowerowej potrwa do 2020 roku, a jej koszt szacowany jest obecnie na 110 mln zł. Po jej zakończeniu czas podróży tramwajem z Kostuchny na Rynek wyniesie w godzinach szczytu 22-24 minuty.

Zgodnie z założeniami, prędkość komunikacyjna tramwaju ma wynosić 24-30 km/h. Na nowej trasie będzie osiem przystanków, oddalonych od siebie o 600-800 m. Budowa linii nie będzie skutkowała wyburzeniem żadnych budynków.

Linia tramwajowa rozpocznie się na obecnej pętli Brynów, a kończyć na nowej pętli Kostuchna. Tramwaj będzie jeździł wzdłuż ulic Rzepakowej i Kolejowej, a potem terenami poza drogami publicznymi - wzdłuż linii kolejowej i ciepłociągu - mijać tereny leśne i docierać na Osiedle Odrodzenia, wzdłuż ul. Radockiego i Bażantów do pętli w rejonie ul. Armii Krajowej.

Katowicki magistrat podkreśla, że linia do południowych dzielnic jest ważna dla miasta z perspektywy zachęcania mieszkańców do korzystania z transportu publicznego. Przypomina, że ostatnia rozbudowa sieci tramwajowej w tym mieście - nie biorąc pod uwagę modernizacji lub przebudowy istniejących połączeń - miała miejsce w 1947 roku.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Sweco zaprojektuje linię tramwajową na południe Katowic

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!