Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

System centrów logistycznych powstaje zbyt wolno

Autor: PAP
16-07-2007 14:30
System centrów logistycznych powstaje zbyt wolno

System międzynarodowych terminali logistycznych, zdolnych do obsłużenia rosnącej wymiany towarowej, powstaje w Polsce zbyt wolno. Może to hamować rozwój gospodarczy i powodować straty - ocenia Najwyższa Izba Kontroli, przypisując winę kolejnym ministrom transportu.

Izba zbadała proces tworzenia Euroterminalu w Sławkowie (Śląskie), gdzie kończy się prowadzący ze Wschodu szeroki tor kolejowy. W przyszłości mają tam być przeładowywane towary transportowane na linii Daleki Wschód - Europa, gdzie rozstaw torów kolejowych jest o 8,5 cm węższy od wschodniego.
Przedstawiając w poniedziałek w Katowicach wyniki kontroli prezes NIK, Mirosław Sekuła, podkreślił, że choć tworzenie terminalu powinno odbywać się szybciej, to jest to dziś jedyny z 13 mających powstać międzynarodowych centrów, gdzie prace posuwają się naprzód i są obecnie najbardziej zaawansowane.

W wyniku kontroli, NIK wystąpiła do ministra transportu z wnioskiem o opracowanie i przyjęcie do realizacji koncepcji powstania i funkcjonowania centrów logistycznych w Polsce, wraz z ich harmonizacją z europejskim systemem transportu intermodalnego. Ten typ transportu łączy możliwość przewozu ładunku w kontenerze różnymi środkami transportu - koleją, samochodem czy promem.

Przedstawiciele NIK zwracają uwagę, że w wielu krajach Europy wielkie centra logistyczne dają pracę tysiącom osób i są motorami rozwoju regionów. Tak ma być i w Sławkowie, ale - według Sekuły - ponieważ terminal wciąż nie jest skończony, nie może wykorzystać całego związanego z tym potencjału, oddając pole konkurencji.

"Jest poważne zagrożenie, że jeżeli Euroterminal nie będzie w miarę szybko ukończony, to jego funkcje zostaną przejęte przez inne ośrodki. Natomiast jeżeli nie będzie całego systemu 13 podobnych centrów logistycznych, to dający duże zyski transport może przenieść się na inne europejskie trasy. Straciłaby na tym polska gospodarka" - ocenił prezes NIK.

Izba negatywnie oceniła działania kilku kolejnych ministrów transportu w zakresie tworzenia Euroterminalu, zarzucając im mało dynamiczne postępowanie. Skrytykowała też PKP i PKP Cargo, które nie podjęły współpracy, zmierzającej do uruchomienia i rozwinięcia pracy terminalu. Pozytywnie natomiast NIK ocenia działania Centrali Zaopatrzenia Hutnictwa (CZH), do której należy teren i istniejący terminal przy szerokim torze, oraz nadzorującej CZH Agencji Rozwoju Przemysłu.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


40 316 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 801 ofert w bazie

2 782 269 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP