Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Szafrański, PKP PLK: Sytuacja spółki jest trudna

Autor: Rynek Kolejowy
12-01-2009 14:29
Szafrański, PKP PLK: Sytuacja spółki jest trudna

Obecna sytuacja spółki jako zarządcy publicznej, narodowej infrastruktury kolejowej jest wyjątkowo trudna - pisze w liście otwartym do pracowników spółki p.o. prezesa PKP PLK, Zbigniew Szafrański.

Obecna sytuacja naszej Spółki jako zarządcy publicznej, narodowej infrastruktury kolejowej jest wyjątkowo trudna. Stan techniczny infrastruktury pogarsza się od kilkunastu lat, wiele linii kolejowych wręcz zagrożone jest w najbliższych latach zamknięciem z powodu śmierci technicznej - pisze Zbigniew Szafrański.
Jego zdaniem zaniedbania w sferze technicznej, organizacyjnej, jak również finansowania infrastruktury są wieloletnie. Proces obniżania się stanu technicznego linii kolejowych niebezpiecznie szybko narasta i w ciągu kilku lat może spowodować nawet paraliż transportu kolejowego na pewnych obszarach, a z pewnością będzie stanowił barierę w rozwoju przewozów kolejowych – ostrzega prezes.

Wśród działań, które są niezbędne do odrobienia zaległości, Szafrański wymienia m.in. konieczność spełnienia systemowych warunków organizacji utrzymania i finansowania infrastruktury kolejowej, a także podjęcie działań wewnątrz samej spółki PLK.

- Niezbędne jest przygotowanie strategii postępowania dla PLK na najbliższe lata. Strategii obejmującej budowę nowoczesnej kolei na miarę XXI wieku, w tym połączeń pociągami dużej prędkości, ale również uwzględniającej fakt, że ze względów finansowych, organizacyjnych czy ograniczonego potencjału wykonawczego wiele ważnych linii nie będzie mogło być w najbliższych latach objęte głęboką modernizacją. Należy zatem przynajmniej zapobiec pogarszaniu się ich parametrów technicznych. Ważnym kierunkiem inwestowania w PLK powinna być modernizacja przestarzałych, pracochłonnych, kosztownych i uciążliwych w obsłudze systemów sterowania ruchem kolejowym - czytamy w liście Zbigniewa Szafrańskiego.

Jego zdaniem stabilne wypełnianie funkcji przez PLK tj. administrowanie siecią kolejową, prowadzenie ruchu pociągów i utrzymanie infrastruktury kolejowej powinno być oparte o wieloletni kontrakt, zawarty z Ministrem Infrastruktury, zgodnie z polityką transportową Unii Europejskiej i wytycznymi Komisji Europejskiej w tym zakresie. Kontrakt taki powinien być przygotowany i wynegocjowany przez Zarząd PLK.

- Istotnym skutkiem jego zawarcia będzie możliwość określenia poziomu stawek dostępu do infrastruktury w dłuższym przedziale czasowym - czego bardzo oczekują przewoźnicy dla planowania swojej działalności biznesowej – wskazuje prezes PLK..

Jak podkreśla Zbigniew Szafrański, rozwój rynku przewozów kolejowych wymaga też określenia niezbędnych działań i harmonogramu czasowego pełnego wydzielenia PLK z Grupy PKP.

Zbigniew Szafrański został mianowany p.o. prezesa zarządu PKP PLK 9 stycznia 2009 r., po powołaniu Krzysztofa Celińskiego, dotychczasowego prezesa spółki na stanowisko prezesa zarządu PKP Intercity.
Podobał się artykuł? Podziel się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


41 024 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 800 ofert w bazie

2 782 269 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP