Obecna sytuacja spółki jako zarządcy publicznej, narodowej infrastruktury kolejowej jest wyjątkowo trudna - pisze w liście otwartym do pracowników spółki p.o. prezesa PKP PLK, Zbigniew Szafrański.
Jego zdaniem zaniedbania w sferze technicznej, organizacyjnej, jak również finansowania infrastruktury są wieloletnie. Proces obniżania się stanu technicznego linii kolejowych niebezpiecznie szybko narasta i w ciągu kilku lat może spowodować nawet paraliż transportu kolejowego na pewnych obszarach, a z pewnością będzie stanowił barierę w rozwoju przewozów kolejowych – ostrzega prezes.
Wśród działań, które są niezbędne do odrobienia zaległości, Szafrański wymienia m.in. konieczność spełnienia systemowych warunków organizacji utrzymania i finansowania infrastruktury kolejowej, a także podjęcie działań wewnątrz samej spółki PLK.
- Niezbędne jest przygotowanie strategii postępowania dla PLK na najbliższe lata. Strategii obejmującej budowę nowoczesnej kolei na miarę XXI wieku, w tym połączeń pociągami dużej prędkości, ale również uwzględniającej fakt, że ze względów finansowych, organizacyjnych czy ograniczonego potencjału wykonawczego wiele ważnych linii nie będzie mogło być w najbliższych latach objęte głęboką modernizacją. Należy zatem przynajmniej zapobiec pogarszaniu się ich parametrów technicznych. Ważnym kierunkiem inwestowania w PLK powinna być modernizacja przestarzałych, pracochłonnych, kosztownych i uciążliwych w obsłudze systemów sterowania ruchem kolejowym - czytamy w liście Zbigniewa Szafrańskiego.
Jego zdaniem stabilne wypełnianie funkcji przez PLK tj. administrowanie siecią kolejową, prowadzenie ruchu pociągów i utrzymanie infrastruktury kolejowej powinno być oparte o wieloletni kontrakt, zawarty z Ministrem Infrastruktury, zgodnie z polityką transportową Unii Europejskiej i wytycznymi Komisji Europejskiej w tym zakresie. Kontrakt taki powinien być przygotowany i wynegocjowany przez Zarząd PLK.
- Istotnym skutkiem jego zawarcia będzie możliwość określenia poziomu stawek dostępu do infrastruktury w dłuższym przedziale czasowym - czego bardzo oczekują przewoźnicy dla planowania swojej działalności biznesowej – wskazuje prezes PLK..
Jak podkreśla Zbigniew Szafrański, rozwój rynku przewozów kolejowych wymaga też określenia niezbędnych działań i harmonogramu czasowego pełnego wydzielenia PLK z Grupy PKP.
Zbigniew Szafrański został mianowany p.o. prezesa zarządu PKP PLK 9 stycznia 2009 r., po powołaniu Krzysztofa Celińskiego, dotychczasowego prezesa spółki na stanowisko prezesa zarządu PKP Intercity.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Szafrański, PKP PLK: Sytuacja spółki jest trudna