XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Szczecin nie traci morskiego charakteru

Szczecin nie traci morskiego charakteru
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Dostęp do wody, to wielkie dobro. To jest ogromna wartość, która w niedalekiej przyszłości będzie przynosiła nam jeszcze większe korzyści - mówi Piotr Krzystek, prezydent Szczecina w rozmowie z portalem "Morza i Oceany".

Jak daleko Szczecin jest od morza?

- W aspekcie geograficznym dzieli nas od morza 67 km drogą wodną a 100 km drogą lądowa, traktując rzecz przenośnie jesteśmy bardzo blisko morza. Szczecin jest miastem z morskim charakterem. Głównie poprzez instytucje z tej branży np. port czy PŻM. Inna sprawą jest to, że gospodarka morska również się zmienia, o czym świadczy los stoczni. Przy okazji - wierzę w to, że w Szczecinie ponownie będą budowane statki. Oczywiście nie na taką skalę jak wcześniej. Produkcja okrętowa musi być inaczej sprofilowana.

Co trzeba zrobić, by Szczecin odzyskał miano Okna na świat?

- To powiedzenie miało istotne znaczenie w latach siedemdziesiątych czy osiemdziesiątych. Wszyscy mieliśmy wówczas ograniczone możliwości kontaktu ze światem. Teraz jest zupełnie inaczej. Oknem na świat staje się każde lotnisko. Szczecin ma warunki, aby stać się „transportowym” oknem na świat. W zespole portowym Szczecin i Świnoujście przeładowuje się rocznie 18 mln ton ładunków. To jest właśnie wymiar szczecińskiego „okna na świat”. Możliwości transportowe miasta są jednak większe. Możemy je rozwijać dzięki naszemu położeniu - bliskości morza, Odry, łatwemu dostępowi do sieci autostrad europejskich. To są znakomite atuty.

Oczywiście potrzebne są działania, które zwiększą atrakcyjność miasta. Mam tu na myśli kontynuacje istotnych programów i działań inwestycyjnych. m.in. „Programu dla Odry”, rozbudowę połączeń komunikacyjnych Szczecina z resztą kraju, pogłębianie toru wodnego Szczecin-Świnoujście. Droga S3 nie jest dokończona, nie ma decyzji w sprawie budowy północno - zachodniego obejście Szczecina, wiele do życzenia pozostawia stan magistrali kolejowych. Do realizacji tych zadań potrzebne jest wsparcie na szczeblu rządowym. Aby dodać nieco optymizmu do naszej rozmowy, trzeba stwierdzić, że trwa realizacja wielu istotnych zadań, sprzyjających rozwojowi gospodarczemu miasta.

Jakie inwestycje morskie są najważniejsze dla podkreślenia znaczenia Szczecina w polskiej i światowej gospodarce morskiej?

- Strategiczne znaczenie ma rozbudowa portu. Może na pierwszy rzut oka tego nie widać, ale inwestycje portowe są warte blisko 700 mln zł. Są to ogromne nakłady, które zmienią oblicze portów w Szczecinie i Świnoujściu. Najwięcej dzieje się oczywiście w Świnoujściu. Powstaje tu terminal LNG i port zewnętrzny, który stworzy warunki do wzrostu ilości przeładowanych towarów. Cieszy fakt, że wreszcie zaczynamy wykorzystywać wodę, nie tylko w kontekście transportu morskiego czy budowy statków, ale także budowy specjalistycznych konstrukcji.

Za przykład mogą posłużyć inwestycje firmy Cargotec w Stargardzie czy planowane przedsięwzięcie firmy należącej do Teleskopu. Obydwu przedsięwzięciom sprzyja położenie Szczecina nad wodą. Dzięki temu firmy mają dogodne połączenie ze wszystkimi portami na świecie i łatwo mogą transportować swoje produkty. W fazie ogromnych inwestycji jest PŻM. Inwestuje w zakup nowych jednostek i jednocześnie poprawia swoją konkurencyjność. Na niespotykaną dotąd skalę inwestuje też miasto. Dla rozwoju gospodarczego bardzo ważna jest modernizacja ulicy Struga. Jest realizowana w ramach programu poprawa dostępności drogowej do portu w Szczecinie i kosztuje ponad 100 mln zł. Duży wysiłek wkłada miasto w poprawę i rozwój infrastruktury turystycznej. Szczecin modernizuje trzy bulwary, powstał nowoczesny ośrodek edukacji morskiej i żeglarskiej, przed nami budowa portu jachtowego. Turystyka, jako gałąź gospodarki, nie była dotąd traktowana, tak jak na to zasługuje. To chcemy zmienić.

Jakie ma Pan morskie życzenia dla Szczecina?

Szczecinowi, mieszkańcom życzę rozwoju gospodarczego. Wtedy zyska cały region. Dostęp do wody, to ogromna wartość, która miastu zawsze przynosiła korzyści. Trzeba zadbać o to, aby działo się tak także w przyszłości.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Szczecin nie traci morskiego charakteru

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!