Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Szczecin nie traci morskiego charakteru

Autor: Morza i Oceany
24-09-2011 11:57

Dostęp do wody, to wielkie dobro. To jest ogromna wartość, która w niedalekiej przyszłości będzie przynosiła nam jeszcze większe korzyści - mówi Piotr Krzystek, prezydent Szczecina w rozmowie z portalem "Morza i Oceany".

Jak daleko Szczecin jest od morza?
- W aspekcie geograficznym dzieli nas od morza 67 km drogą wodną a 100 km drogą lądowa, traktując rzecz przenośnie jesteśmy bardzo blisko morza. Szczecin jest miastem z morskim charakterem. Głównie poprzez instytucje z tej branży np. port czy PŻM. Inna sprawą jest to, że gospodarka morska również się zmienia, o czym świadczy los stoczni. Przy okazji - wierzę w to, że w Szczecinie ponownie będą budowane statki. Oczywiście nie na taką skalę jak wcześniej. Produkcja okrętowa musi być inaczej sprofilowana.

Co trzeba zrobić, by Szczecin odzyskał miano Okna na świat?

- To powiedzenie miało istotne znaczenie w latach siedemdziesiątych czy osiemdziesiątych. Wszyscy mieliśmy wówczas ograniczone możliwości kontaktu ze światem. Teraz jest zupełnie inaczej. Oknem na świat staje się każde lotnisko. Szczecin ma warunki, aby stać się „transportowym” oknem na świat. W zespole portowym Szczecin i Świnoujście przeładowuje się rocznie 18 mln ton ładunków. To jest właśnie wymiar szczecińskiego „okna na świat”. Możliwości transportowe miasta są jednak większe. Możemy je rozwijać dzięki naszemu położeniu - bliskości morza, Odry, łatwemu dostępowi do sieci autostrad europejskich. To są znakomite atuty.

Oczywiście potrzebne są działania, które zwiększą atrakcyjność miasta. Mam tu na myśli kontynuacje istotnych programów i działań inwestycyjnych. m.in. „Programu dla Odry”, rozbudowę połączeń komunikacyjnych Szczecina z resztą kraju, pogłębianie toru wodnego Szczecin-Świnoujście. Droga S3 nie jest dokończona, nie ma decyzji w sprawie budowy północno - zachodniego obejście Szczecina, wiele do życzenia pozostawia stan magistrali kolejowych. Do realizacji tych zadań potrzebne jest wsparcie na szczeblu rządowym. Aby dodać nieco optymizmu do naszej rozmowy, trzeba stwierdzić, że trwa realizacja wielu istotnych zadań, sprzyjających rozwojowi gospodarczemu miasta.

Jakie inwestycje morskie są najważniejsze dla podkreślenia znaczenia Szczecina w polskiej i światowej gospodarce morskiej?

- Strategiczne znaczenie ma rozbudowa portu. Może na pierwszy rzut oka tego nie widać, ale inwestycje portowe są warte blisko 700 mln zł. Są to ogromne nakłady, które zmienią oblicze portów w Szczecinie i Świnoujściu. Najwięcej dzieje się oczywiście w Świnoujściu. Powstaje tu terminal LNG i port zewnętrzny, który stworzy warunki do wzrostu ilości przeładowanych towarów. Cieszy fakt, że wreszcie zaczynamy wykorzystywać wodę, nie tylko w kontekście transportu morskiego czy budowy statków, ale także budowy specjalistycznych konstrukcji.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


36 268 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 800 ofert w bazie

2 782 269 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP