Stawki frachtu przewozu drobnicy w kontenerach z portów Dalekiego Wschodu do portów Europy Zachodniej (i DCT Gdańsk) wzrosły w miniony piątek do 779 USD/TEU.
Opłaty za transport z portów Dalekiego Wschodu do portów Morza Śródziemnego także wzrosły w minionym tygodniu i wynosiły 660 USD/TEU.
Ogólny wskaźnik Shanghai Containerized Freight Index dla 13 głównych tras żeglugowych miał w piątek wartość 818,73 USD/TEU i był o 11,9 proc. większy niż tydzień wcześniej.
Analitycy oceniają to za relatywnie niski, bowiem od dwóch tygodni trwa szczyt przewozów morskich. Powodem tego korzystnego dla klientów trendu jest utrzymująca się nadwyżka zdolności przewozowych nad popytem.
Odwrotna sytuacja występuje na rynku przewozów towarów sypkich luzem. Baltic Dry Index malał drugi tydzień z rzędu, począwszy od 24 października i 3 listopada miał wartość 1482 pkt. Jest to zarazem nadal wysoki poziom BDI, najwyższy od dwóch lat.
BBI mierzy koszty transportu ładunków masowych suchych na głównych 11 trasach na świecie, w tym: rudy żelaza, węgla, cementu, zbóż i nawozów.
Wskaźnik notowany jest od 4 stycznia 1985 r., który uważany jest na poziom 1000 pkt.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Szczyt przewozów nie wpływa istotnie na stawki frachtu morskiego