Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Szef rady nadzorczej PKP optuje za prywatyzacją kolei

Autor: Puls Biznesu
30-04-2008 05:16
Szef rady nadzorczej PKP optuje za prywatyzacją kolei

Krzysztof Opawski opowiada się zarazem za wzmocnieniem roli państwa.

Kolej jest zbyt ważna dla gospodarki, by zostawiać ją tylko kolejarzom. Były minister i znany menedżer ma kilka pomysłów - pisze "Puls Biznesu".
Krzysztof Opawski jako minister infrastruktury opowiadał się za takimi przekształceniami kolei, które umożliwią z czasem zlikwidowanie PKP SA, spółki matki wianuszka firm. Dzisiaj, jako szef rady nadzorczej PKP, uważa, że to jedyny możliwy kierunek zmian.

- To nie są pomysły wymierzone w branżę. Kolejarze na tym ostatecznie zyskają. Zyska też gospodarka - mówi Krzysztof Opawski.

Choć uważa, że zmiany w PKP idą w dobrym kierunku, to już należy pomyśleć o tym, co jest za horyzontem.

Na branżę patrzy okiem niezależnego menedżera - obecnie kieruje „butikiem” inwestycyjnym Saski Partners, którego jest współwłaścicielem - z doświadczeniem w przekształceniach własnościowych dużych państwowych firm (np. Telekomunikacji Polskiej). Chociaż poglądy ma liberalne, to opowiada się za znacznym wzmocnieniem pozycji państwa na rynku kolejowym. Ma ono bowiem do odegrania bardzo ważną rolę regulatora.

- Należy dokonać gruntownej przebudowy i rynkowej reorientacji Urzędu Transportu Kolejowego. Na polskich torach pojawi się więcej operatorów i niezbędny jest regulator, który zapewni prawdziwy rozwój rynku - wyjaśnia Krzysztof Opawski.

Kolejna ważna funkcja państwa to dbałość o zrównoważony rozwój różnych dziedzin transportu.

- Państwo powinno regulować stawki dostępu do torów tak, by były stabilne lub przewidywalne i umożliwiały operatorom kolejowym konkurencję z transportem samochodowym. Chodzi o to, by były odpowiednio niskie. Zyska na tym cała gospodarka - mówi Krzysztof Opawski.

Aby to było możliwe, państwo powinno przejąć też bezpośrednią kontrolę nad infrastrukturą kolejową. Tak jak to jest w przypadku dróg.

- PKP Polskie Linie Kolejowe zajmują się zarządzaniem siecią, inwestycjami i remontami, a stawki dostępu zależą od bilansu spółki. Moim zdaniem, zadania te należy rozdzielić. Kto inny powinien dbać o utrzymanie sieci oraz organizację ruchu, a kto inny wyznaczać i koordynować inwestycje. Obydwa podmioty realizowałyby zadania zlecone przez państwo, właściciela torów - uważa Krzysztof Opawski.

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


POLSKA I ŚWIAT

34 681 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

720 471 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 936 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP