XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Szef Służby Celnej: gigantyczne korki na wschodniej granicy to przeszłość

Szef Służby Celnej: gigantyczne korki na wschodniej granicy to przeszłość
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Wielogodzinne kolejki do odprawy na wschodniej granicy - zmora kierowców tirów - są dziś coraz rzadsze. To efekt spadku obrotów handlowych z krajami WNP, ale i podniesienia jakości infrastruktury granicznej. - Od października wprowadzimy pilotażowo na dwóch przejściach system e-Booking Truck, umożliwiający zdalną rezerwację czasu odprawy ciężarówek - zapowiada Jacek Kapica, wiceminister finansów i szef Służby Celnej.

Według danych GUS, po pięciu pierwszych miesiącach obroty towarowe Polski z Rosją, Białorusią i Ukrainą zmalały od 20 do 40 proc. A co wynika ze statystyk odpraw Służb Celnych?

- Na przejściach granicznych monitorujemy trzy główne wskaźniki: ruchu pojazdów ciężarowych i osobowych oraz liczby towarów zgłoszonych do zwrotu podatku VAT (w dokumentach Tax Free).

Po pierwszym kwartale br. na kierunku rosyjskim i ukraińskim ruch ciężarówek jest mniejszy o 25 proc., a z Białorusią - o 19 proc. W przypadku pojazdów osobowych spadek jest niższy - o ok. 20 proc. na kierunku rosyjskim, o 12 proc. - białoruskim, natomiast na kierunku ukraińskim wystąpił wzrost o 7 proc.

Jak tłumaczyć te różnice, poziomem dewaluacji krajowych walut?

- Na obrotach handlowych przedsiębiorstw negatywnie odbija się m.in. embargo rosyjskie na import towarów rolno-spożywczych. Dewaluacja rubla ma istotne znaczenie w przygranicznym ruchu towarowym.

Natomiast w relacji z Ukrainą, z jednej strony niestabilność polityczna i dewaluacja hrywny powoduje zmniejszenie handlu międzynarodowego z tym krajem, z drugiej jednak trudna sytuacja zaopatrzeniowa na tamtejszym rynku powoduje większe zainteresowanie zakupami w Polsce.

Nasi wschodni sąsiedzi kupują mniej w Polsce, bo ich portfele stały się chudsze?

- Niezupełnie. Dane statystyczne o zwrocie podatku VAT wykazują w przypadku Ukrainy wzrost wartości sprzedanych towarów o ok. 33 proc. Natomiast niewielka tendencja spadkowa dotyczy Rosji - o ok. 6 proc. i Białorusi - o 1 proc. mniej. Trzeba podkreślić, że na zmniejszenie zakupów dokonywanych przez Białorusinów wpływa także ograniczenie liczby możliwych przekroczeń granicy, wprowadzone przez tamtejsze władze.

Ogólnie jednak, od połowy ub. roku załamał się czteroletni trend wzrostu zakupów w Polsce w ruchu przygranicznym.

Czy mniejszy ruch na granicy przekłada się na krótszy czas oczekiwania samochodów na odprawy, szczególnie ciężarowych?

W pewnym stopniu tak. Jednakże od wielu lat Polska systematycznie zwiększała możliwości infrastruktury granicznej i potencjał odpraw, wprowadzaliśmy też procedury usprawniające płynność ruchu.

Przykładem jest zwiększenie możliwej liczby odprawianych ciężarówek na największym terminalu drogowym w Koroszczynie z Białorusią - z 800 w 2008 r. do 1100 na dobę w 2014 r., na kierunku wywozowym z Polski.

Ale kolejki na przejściach są nadal codziennością?

- Nie, nie są codziennością. Obecnie pojawiają się rzadko, jedynie w okresach spiętrzenia ruchu - przed świętami lub w niektóre weekendy. Czas oczekiwania wynosi wówczas średnio maksymalnie od kilku do 12 godzin, ale są to pojedyncze przypadki. Nie jest to zatem zjawisko permanentne i nie rodzi ryzyka kryzysowego, z czym mieliśmy do czynienia jeszcze kilka lat temu. Jednocześnie wielu kierowców oczekuje lub wykonuje formalności graniczne w czasie obowiązkowej przerwy w prowadzeniu pojazdu.

Jakie rozwiązania usprawniające odprawy wprowadziła Służba Celna?

- Od czterech lat w przywozie obowiązuje procedura szybkiej odprawy pustych samochodów ciężarowych. To było wyjście naprzeciw realiom, że gros ciężarówek (ok. 70 proc.) powraca zza naszej wschodniej granicy bez ładunku.

Mały ruch graniczny został usprawniony dzięki możliwości wcześniejszego wypełnienia deklaracji Tax Free, bowiem przed przejściem granicznym jest Hot-Spot i bezpłatny dostęp do Internetu.

A co w planach?

- Od października chcemy uruchomić system e-Booking Truck, umożliwiający elektroniczną rezerwację czasu odprawy ciężarówek. W ten sposób łatwo będzie spedytorom zarządzać czasem załadunku samochodu, a kierowcom czasem dojazdu do granicy i jej przekroczenia.

Dla zachowania płynności odprawy kierowca będzie musiał stawić się na przejściu granicznym tylko 4 godziny wcześniej przed zaplanowaną godziną odprawy. W sytuacji większej rezerwy, będzie mógł spędzić czas w dogodnym dla niego miejscu, a nie czekać przy drodze.

O ile skróci się łącznie czas odpraw?

- W porównaniu do średniego oczekiwania obecnie, nawet o kilka godzin, w zależności od spiętrzenia ruchu.

Pilotażowo nowy system wprowadzimy na największym terminalu drogowym w Koroszczynie, bowiem ma on najlepsze uwarunkowania infrastrukturalne (28 ha terenu) oraz na przejściu w Grzechotkach - Mamonowo (z Rosją), gdzie również są dobre warunki infrastrukturalne i łatwo będzie zarządzać systemem.

Czy nie lepiej budować na wschodzie więcej przejść granicznych i rozproszyć ruch?

- Problemem jest znacznie rzadsza sieć dróg, niż np. na zachodzie Polski, w tym o odpowiedniej dla potrzeb ruchu tranzytowego nawierzchni (dopuszczalny nacisk na oś).

Przykładem jest piękne przejście w Połowcach – Pieszczatce (granica białoruska), gdzie na drogach dojazdowych możliwy jest ruch ciężarówek o ładowności tylko do 10 ton.

To pokazuje, że trzeba skupiać się na rozwoju dwóch głównych szlaków drogowych, wiodących na Mińsk i Moskwę - przez Białą Podlaską i Koroszczyn oraz przez Białystok z rozwidleniem na Bobrowniki i Kuźnicę Białostocką.

Rozmawiał: Piotr Stefaniak

Relacje handlowe ze Wschodem będą jednym z głównych tematów II Wschodniego Kongresu Gospodarczego w Białymstoku, 24-25 września 2015 r. Dowiedz się więcej o wydarzeniu
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Szef Służby Celnej: gigantyczne korki na wschodniej granicy to przeszłość

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!