Szef Star Allians: pracujemy nad dalszym rozwojem

Szef Star Allians: pracujemy nad dalszym rozwojem
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Pomimo przynależności do Aliansu, nasi przewoźnicy pozostają wobec siebie konkurentami. Tak więc współpraca handlowa nie zawsze jest łatwa, jako że mają rożne interesy ekonomiczne - mówi Mark Schwab, dyrektor generalny Star Alliance w rozmowie z Elżbietą Wiszniewską z PRTL.pl

Jak Pan ocenia obecną pozycję rynkową Star Alliance?

- Star Alliance obchodził w maju tego roku 18-lecie i zapewne uzna Pani, że weszliśmy w „wiek dorosły”. Otóż, chociaż przez te ostatnie dwie dekady dobrze przystosowaliśmy się do zmian zachodzących od czasu do czasu na rynku, to jednak zawsze trzymaliśmy się naszej pierwotnej wizji, aby być sojuszem lotniczym pierwszego wyboru dla międzynarodowego podróżnego, dostarczając w tym celu naszym liniom członkowskim to, czego nie byliby wstanie wypracować samodzielnie.

Jakie są najważniejsze cele Aliansu?

- Będziemy nadal koncentrować się na 3 głównych obszarach: naszej siatce połączeń, satysfakcji pasażera oraz technologii.

Nasza siatka obecnie składa się z 27 linii lotniczych, 18 tys. 500 rejsów dziennie i 1 tys. 321 portów w 193 krajach. Wzbogacamy ją przyjmując 22 lipca br. kolejnego przewoźnika - Avianca z Brazylii. Chociaż poszerzanie członkostwa Aliansu nie jest na chwilę obecną naszym priorytetem, to jednak śledzimy sytuację na rynku i jeśli nowy członek będzie w stanie dodać wartości naszej siatce, z korzyścią dla siebie i innych członków, to na pewno podejmiemy rozmowy akcesyjne.

Na czym polega przewaga Aliansu i przewoźników członkowskich nad ich konkurentami?

- Dostarczamy klientom globalną siatkę połączeń, która jest największa i, jak już wspomniałem, pracujemy nad jej dalszym rozwojem. Ponadto myślę że, ponieważ byliśmy pierwszym aliansem lotniczym na rynku, to w wielu przypadkach nadal wiedziemy prym w rozwoju produktu i korzyści dla pasażerów. Tak na przykład, byliśmy pierwszym aliansem umożliwiającym klientom wykorzystywanie mil na upgrade'y na połączeniach każdego członka Aliansu.

Czy widzi Pan jakieś niezagospodarowane obszary współpracy wewnątrz Aliansu lub strefy, gdzie członkowie mogliby osiągnąć znaczne korzyści?

- Oczywiście szukamy dalszych korzystnych możliwości dla naszych członków. Ostatnim przykładem jest podjęta współpraca z lotniskiem Heathrow w Londynie i ulokowanie wszystkich przewoźników Stara operujących do tego portu w nowym terminalu nr 2. Dzięki przeprojektowaniu procesu odprawy check-in i zastosowaniu nowoczesnej technologii, nasi członkowie oferują obecnie w tym terminalu nowy standard odprawy, który znacznie zwiększył zadowolenie pasażerów i jednocześnie wygenerował oszczędności dla przewoźników. Wykorzystujemy obecnie te dobre doświadczenia z Londynu dla poprawy jakości obsługi pasażerskiej w innych portach w świecie: na lotnisku Narita w Tokio, Garulhos w Sao Paulo czy w Terminalu TBIT w Los Angeles.

Najważniejsza ale i najtrudniejsza jest współpraca handlowa. Czy są możliwe poważne osiągnięcia w tej dziedzinie?

- Pomimo przynależności do Aliansu, nasi przewoźnicy pozostają wobec siebie konkurentami. Tak więc współpraca handlowa nie zawsze jest łatwa, jako że mają rożne interesy ekonomiczne. Jako zasada, każdy członek musi określić, jaka forma współpracy mu odpowiada i z którymi przewoźnikami chcą podjąć współpracę dwustronną.

Niemniej podjęliśmy już wiele form szerokiej współpracy w Aliansie w zakresie handlowym (wszystkie oczywiście podlegają prawnemu zatwierdzeniu) między innymi wspólne produkty taryfowe, specjalne oferty dla firm oraz dla organizatorów konwencji i spotkań.

Jak Pan postrzega wpływ i przyszłość przedsięwzięć joint venture wewnątrz Aliansu?

- Dla nas przedsięwzięcia joint venture stanowią pogłębienie relacji pomiędzy członkami naszego Aliansu. W wielu przypadkach budowane są na zasadach wprowadzonych przez Alians. Myślę, że tam, gdzie będzie uzasadnienie biznesowe, tam będą powstawały nowe joint venture.

Czy obecny obszar działalności Aliansu jest wystarczający geograficznie czy raczej według Pana ciągle brakuje Wam jakiś miejsc na mapie świata?

- Nasza siatka połączeń jest bardzo rozwinięta, ale są takie regiony w świecie, gdzie nasza obecność mogłaby być lepsza. W Brazylii uzupełnimy lukę z pomocą Avianca Brazil dołączającej do Aliansu 22 lipca. Od dłuższego czasu przyglądamy się Rosji, ale na razie nie mamy tam żadnych konkretnych planów.

Ogólnie mówiąc, obserwujemy rozwój rynku we wszystkich regionach i na pewno podejmiemy działania celem zapewnienia połączeń tam, gdzie jest na nie popyt.

Jakie były najważniejsze tematy dyskutowane na niedawnym spotkaniu Chief Executive Board w Warszawie i co osiągnięto?

- LOT był fantastycznym gospodarzem i przygotował bardzo dobry program dla prezesów linii Stara. To stworzyło pozytywną atmosferę dla konstruktywnego dialogu i owocnych dyskusji. W tym wywiadzie wymieniłem większość omawianych tam tematów. Zatwierdzenie kandydatury Avianca Brazil stanowi najważniejszą z decyzji, podanych do publicznej wiadomości.

Dziękuję za rozmowę
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Szef Star Allians: pracujemy nad dalszym rozwojem

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!