XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Szef zrzeszenia przewoźników: embargo zachwiało rynkiem

Szef zrzeszenia przewoźników: embargo zachwiało rynkiem
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Liczy się każda szansa na złagodzenie skutków finansowych – mówił w Jedynce Jan Buczek, prezes Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce. Chodzi m.in. o ochronę przed konkurencją ze Wschodu.



W czwartek wieczorem odbędzie się spotkanie transportowców poszkodowanych przez rosyjskie embargo, organizowane przez Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych. Wezmą w nim udział m.in. sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju Zbigniew Rynasiewicz, Główny Inspektor Transportu Drogowego Tomasz Połeć i przewodniczący Komisji Infrastruktury Stanisław Żmijan.

- Branża przez wiele lat rozwijała się znakomicie, zdominowaliśmy rynek europejski, a wprowadzenie embarga spowodowało, że cały rynek się zachwiał i odczuliśmy to boleśnie - powiedział Jan Buczek, prezes Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce.

Gość magazynu "Z kraju i ze świata" tłumaczył, że rosyjskie restrykcje dotkną obsługę 150 tysięcy ciężarówek i 30 tysięcy podmiotów gospodarczych zajmujących się przewozem za granicę. Problem mają przedsiębiorcy i ogromna liczba kierowców. - Rynek przewozów do Rosji szacujemy na ponad 700 mln euro w skali roku. Łatwo obliczyć stratę, podzielić tę cyfrę przez 12 miesięcy. Przy czym jesień jest okresem wzmożonych transportów na Wschód. Kwotę można w tym czasie podwajać – tłumaczył Jan Buczek.

Według prezesa Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce, Moskwa nie poprzestanie na zakazie importu niektórych towarów. Dodał, że nie wiadomo dlaczego na teren Federacji Rosyjskiej nie są wpuszczane samochody, które mają jechać do Mongolii czy na Kaukaz. – To łamanie przepisów o swobodzie tranzytu i ułatwieniach w handlu – mówił gość Jedynki.

Jan Buczek poinformował, że branża proponuje zmianę szeregu aktów prawnych i liczy na to, że władza stanie po stronie przewoźników, tak jak po kryzysie 2008-2009, gdy skonstruowano pewnego rodzaju ustawę antykryzysową. Zrzeszenie postuluje teraz m.in. ograniczenie wzrostu taboru na poziomie przedsiębiorstwa, by obniżyć podaż. - W związku z nadpodażą usług należy zamrozić wydawanie nowych licencji na transport międzynarodowy, aby zagraniczni operatorzy, którzy mają dostęp do tamtego rynku, nie wykorzystali sytuacji i nie wyparli nas zupełnie, przenosząc swoją aktywność na swój obszar – dodał gość Jedynki.

Jak zaznaczył, zrzeszenie ma problem z raportem Sądu Najwyższego, w którym uznano, że kabina nie służy do odbywania noclegu, choć, jak powiedział Jan Buczek, jest do tego dostosowana przez producentów. Dodał, że niesie to za sobą zagrożenie ze strony władz kontrolnych domagania się przez nie płacenia kar na podstawie tej uchwały.

Rozmawiał Przemysław Szubartowicz.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Szef zrzeszenia przewoźników: embargo zachwiało rynkiem

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!