PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Szlak kolejowy z Chin do Europy może ominąć Polskę

Autor: wnp.pl (Piotr Stefaniak)
18-12-2017 12:32 |  aktualizacja: 18-12-2017 16:31
Szlak kolejowy z Chin do Europy może ominąć Polskę

Dziś fakty przemawiają za tym, by organizatorzy przewozów z Azji szukali alternatywnej drogi tranzytu kolejowego z omijaniem Polski.

Fot. mat. prasowe.

W związku z ograniczoną przepustowością infrastruktury kolejowej w Polsce na trasie z Azji niezbędne jest do poszukiwanie „alternatywnych punktów wjazdu do Europy”. Jednym z nich może stać się Kaliningrad. Jak zasadna jest groźba ograniczenia tranzytu z Azji przez Polskę?

  • W tym roku średnia prędkość pociągów tranzytowych z Chin do Europy na trasie przez Kazachstan i Rosję wzrosła do 1000 km/dobę (42 km/godz.).
  • Plany zwiększenia tej prędkości napotykają na problem wąskich gardeł na liniach kolejowych i przejściach granicznych, w tym w Polsce. Stan ten utrzyma się przez 3-4 lata i niektórzy nakłaniają do zmiany kierunku tranzytu.
  • O wyborze trasy nie decydują jednak przewoźnicy, lecz zleceniodawcy, czyli chińscy operatorzy działający w imieniu i na rachunek tamtejszych prowincji i miast.
Powyższe oświadczenie złożył Kanat Ałpysbajew, prezes Kazachstan Temir Żoły (KTŻ - Koleje Kazachstańskie), podczas spotkania w ub. tygodniu z przedstawicielami Kolei  Rosyjskich (RŻD).

Według jego wypowiedzi, w tym roku średnia prędkość pociągów tranzytowych z Chin do Europy wzrosła do 1000 km/dobę. W planach spółki OTLK, która obsługuje przewozy na odcinku z Chin do Białorusi (udziały mają w niej KTŻ i RŻD) jest zwiększenie tej prędkości do 1100 km/dobę (46 km/godz.).

W tym właśnie kontekście Ałpysbajew wskazał infrastrukturę kolejową w Polsce, jako jedyny zresztą przykład ograniczający plany zwiększenia prędkości pociągów kontenerowych.

Przewozy trasą nr 1

Przy okazji spotkania przekazano informację, że trasą przez Kazachstan i Rosję z Chin przewieziono koleją w okresie styczeń - listopad 2017 roku 175 tys. TUE, a do końca roku wzrosną one łącznie do 200 tys. TEU.

Najkrótsza droga z zachodnich Chin do Europy prowadzi przez przejście graniczne Alataw Shankou (Chiny) - Dostyk (Kazachstan; odcinek kazachski wynosi liczy ok. 2800 km). Nazywana jest ona czasami trasą transkontynentalną numer 1.

Oprócz niej istnieją połączenia z Chin do Europy: przez Mongolię i Rosję, jednak jest ona wykorzystywana sporadycznie, ze względu na jeden tor oraz z północnych Chin (przejście Manzhouli) bezpośrednio do Rosji (Zabajkalsk).

Według przedstawionych przez KTŻ prognoz do 2020 roku trasą numer 1 będzie się wozić nie mniej niż 800 tys. TUE z Chin do Europy.  Zakładając, że każdy pociąg będzie woził ok. 35 FEU (kontener czterdziestostopowy), a w przeliczeniu - 70 TEU (kontener dwudziestostopowy), do obsługi tego wolumenu będzie potrzeba uruchamiać ponad 11,4 tys. pociągów rocznie.  Na dobę będzie przejeżdżać 30-31 pociągów.
  • 10.

    JUBILEUSZOWA EDYCJA 14-16 maja 2018, Katowice • Spodek i MCK • Metropolia GZM

Pobierz aplikację EEC

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


POLSKA I ŚWIAT

36 893 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

673 923 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 999 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP