Dzięki planowanej modernizacji torowiska kolejowego, pociągiem z Wrocławia do Warszawy będzie można dojechać w czasie krótszym niż cztery godziny.
Podróż z Wrocławia do Warszawy zajmuje dziś nawet ponad pięć godzin. Wszystko dlatego, że między ważnymi miastami nie ma bezpośredniej linii kolejowej. Pociągi pokonują tę trasę naokoło, przez Poznań lub Katowice, tracąc przy tym sporo czasu. Innym wariantem jest podróż pociągiem interREGIO spółki Przewozy Regionalne, jeżdżącym przez Ostrów Wielkopolski, Kalisz i Łodź. Tu jednak podróż też trwa około pięciu godzin.
Marszałek Łapiński proponuje, by połączyć Wrocław z Warszawą zupełnie inną trasą. Wiodłaby ona przez Opole, Częstochowę, Koniecpol i dalej Centralną Magistralą Kolejową do stolicy.
- To projekt o znaczeniu cywilizacyjnym, który wyeliminowałby jedną z największych bolączek komunikacji kolejowej w Polsce, jaką jest słabe połączenie Wrocławia ze stolicą kraju – mówi Marek Łapiński. – Odcinek między Częstochową i Koniecpolem jest krótki, to zaledwie kilkadziesiąt kilometrów. To mała przeszkoda, marginalna, jeśli spojrzymy na zyski z uruchomienia tej linii – dodaje.
Szlak ten był już w ten sposób wykorzystywany. Trzeba było jednak zrezygnować z jego eksploatacji. Torowisko między Częstochową i Koniecpolem jest w opłakanym stanie i pociągi kursują tamtędy bardzo wolno. Zbyt wolno, by przewozy pasażerskie miały w tym miejscu sens.
Pozostałe odcinki tej trasy są przygotowane do obsługi kolejnych pociągów. W ostatnich latach zmodernizowano odcinek wiodący z Częstochowy do Herbów, w dobrym stanie są również torowiska w województwie opolskim. By jednak na nowo udrożnić bezpośredni szlak, łączący Wrocław z Warszawą, trzeba gruntownie wyremontować – liczący ok. 40 kilometrów - odcinek między Częstochową i Koniecpolem.
Za stan infrastruktury kolejowej odpowiada spółka PKP PLK S.A. Dotychczas jej władze nie podjęły jednak wiążących decyzji o wyremontowaniu torów kolejowych między Częstochową i Koniecpolem. Wyceniły za to koszt ewentualnych prac. Remont liczącego 20 km odcinka torów pochłonąć 505 mln zł (slajd nr 37).
Szybsze połączenie Wrocławia z Warszawą to inwestycja o wielu zaletach, bardzo potrzebna w kontekście zbliżającego się turnieju Euro 2012.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Szybciej koleją z Wrocławia do Warszawy