PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Szybka kolej do Pyrzowic nie powstanie w całości przed Euro 2012

Autor: PAP
23-10-2008 13:36

38-kilometrowa linia kolejowa, łącząca międzynarodowe lotnisko w Pyrzowicach z miastami aglomeracji górnośląskiej, nie powstanie w całości - jak początkowo zakładano - przed Euro 2012 - wynika z informacji przedstawicieli PKP.

Pod znakiem zapytania jest także całościowe finansowanie tej części prac, która może być ukończona przed piłkarskimi mistrzostwami Europy. Projekt wyceniany jest na ponad 1,2 mld zł, a dostępne środki to na razie niewiele ponad 175 mln zł.
Takie dane przedstawił podczas czwartkowej konferencji "Euromonitor" na Stadionie Śląskim w Chorzowie Zbigniew Młokosiewicz z katowickiego oddziału Polskich Linii Kolejowych PKP. Cykl konferencji "Euromonitor" służy bieżącej ocenie stanu przygotowań Polski do Euro 2012. Śląskie władze zabiegają, by chorzowski stadion był jedną z aren piłkarskich zmagań.

"Największe zagrożenia związane z realizacją projektu połączenia kolejowego z lotniskiem to, obok braku gwarancji finansowych, przedłużające się procedury przetargowe na wykonanie dokumentacji projektowej oraz czasochłonne procedury administracyjne, związane z przygotowaniami do budowy" - ocenił Młokosiewicz.

Jak powiedział, ogłoszony w maju przetarg na wykonawcę dokumentacji utknął z powodów formalnych. 3 października jedna z uczestniczących w nim firm złożyła skargę do Sądu Okręgowego w Warszawie. Od jej rozpatrzenia zależy tempo kontynuowania rozmów z oferentami.

Największym problemem jest jednak finansowanie. Kilka lat temu w rządowych opracowaniach na projekt zapisano 30 mln euro. Gdy na początku tego roku sporządzono dokładną kalkulację, całość wyceniono na 330 mln euro, czyli 1 mld 234,2 mln zł. Takich pieniędzy nie zapisano na ten projekt w żadnym programie infrastrukturalnym.

"W ramach programu Infrastruktura i Środowisko mamy do dyspozycji 107,81 mln zł, w tym 69 mln zł ze środków UE. Dodatkowo Polskie Linie Kolejowe zobowiązały się do przeznaczenia ponad 68 mln zł na dokumentację i przygotowania. Jednak w chwili obecnej wciąż nie mamy gwarancji finansowych na realizację całego zadania" - poinformował Młokosiewicz.

Jeżeli uda się znaleźć środki, pierwsza faza budowy rozpoczęłaby się w czerwcu 2010 roku i trwała do kwietnia 2012 roku, a więc 24- kilometrowa część linii gotowa byłaby przed Euro 2012. To odcinek z Bytomia Rozbarku, przez Piekary Śląskie do Pyrzowic.

Druga faza, czyli odcinek z Katowic, przez Chorzów Batory do Bytomia Rozbarku, byłaby realizowana po mistrzostwach lub w ich trakcie. Do czasu wybudowania nowego szlaku kolejowego między Chorzowem a Bytomiem (8 km), pociągi jeździłyby obecnym szlakiem, a więc odpowiednio wolniej, na równi z innymi pociągami.

Jeżeli projekt będzie zrealizowany w docelowym kształcie, podróż z centrum Katowic na lotnisko ma trwać pół godziny. Maksymalna prędkość pociągu ma wynosić 160 kilometrów na godzinę.

Przedstawiciele PKP poinformowali w czwartek również o innych projektach kolejowych, realizowanych na Śląsku w ramach przygotowań do Euro 2012. Modernizowane będą m.in., oprócz kompleksowej przebudowy obszaru dworca w Katowicach, także dworce w Chorzowie i Chorzowie Batorym. Na nowy tabor samorząd woj. śląskiego ma przeznaczyć 160 mln zł.
Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


44 734 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

790 428 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 266 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP