Szybkie pociągi na stare tory

Szybkie pociągi na stare tory
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Ponad 4 mld zł na wymianę i modernizację taboru zamierzają wydać w ciągu najbliższych czterech lat spółki z grupy PKP. Inwestycje planują również prywatne firmy

Jeśli zapowiadane projekty dojdą do skutku, będzie to oznaczało prawdziwe żniwa dla dostawców taboru. Jak podkreśla Janusz Kućmin, nowy przedstawiciel generalny Bombardier Transportation na Polskę, w branży zaczyna się dużo dziać. Kiedyś przewoźnicy tylko mówili o inwestycjach, dziś mają zapewnione na ich realizację fundusze unijne - pisze "Rzeczpospolita".

W najbliższych dniach Bombardier ma podpisać z Kolejami Mazowieckimi kontrakt na dostawę 37 wagonów piętrowych o wartości 208 mln zł netto. Do 24 lipca na oferty w przetargu na dostawę i utrzymanie do dziesięciu nowych lokomotyw elektrycznych czekają PKP Intercity. Wartość tego kontraktu szacuje się na 150 mln zł. Maszyny, które będą mogły rozwijać prędkość do 200 km/h, wjadą na polskie tory za trzy lata. W najbliższych tygodniach przewoźnik zamierza uruchomić również procedurę kupna 30 wagonów. - Będziemy zamawiać i remontować tabor co najmniej przez cztery - pięć lat - uważa szef PKP Intercity Czesław Warsewicz.

PKP Intercity w najbliższych latach na te inwestycje chcą przeznaczyć ok. 2,5 mld zł. W tej kwocie mieści się zakup 20 szybkich pociągów o wartości ok. 1,5 mld zł. Konsorcjum firm doradczych kierowane przez Ernst & Young przygotowuje obecnie analizę opłacalności tej inwestycji, która ma określić m.in., zakup jakiego typu pociągów będzie najkorzystniejszy dla przewoźnika. Wnioski ma przedstawić do końca sierpnia.

Podobne plany mają też inni. Jak wyjaśnia rzecznik Mazowieckiego Urzędu Marszałkowskiego Marta Milewska, w przyszłym roku firma chce przeprowadzić przetarg na 20 nowych składów o wartości ok. 400 mln zł. Warunkiem jest zgoda Komisji Europejskiej na dofinansowanie projektu oraz zapewnienie środków własnych w przyszłorocznym budżecie województwa. Władze Mazowsza liczą na dofinansowanie ze środków unijnych w wysokości do 50 proc. wartości przedsięwzięcia.

Potężne inwestycje zapowiadają przewoźnicy towarowi z PKP Cargo na czele. Jak wylicza rzecznik spółki Jacek Wnukowski, firma w tym roku planuje wydać na tabor ok. 529 mln zł, z czego blisko 125 mln zł na kupno i modernizację lokomotyw, a ok. 404 mln zł na wagony towarowe. Tegoroczne plany inwestycyjne przewoźnika są ponadpięciokrotnie większe od ubiegłorocznych. Jeszcze w tym roku Cargo chce rozpocząć przetarg na zakup kilkudziesięciu lokomotyw elektrycznych oraz kompleksową modernizację obecnie używanych. Wartość każdego z tych postępowań to kilkaset milionów złotych.

Prywatne przedsiębiorstwa nie chcą zostać w tyle. Jak przyznaje Piotr Rybotycki, dyrektor ds. inwestycji PCC Rail, spółka współpracuje z czterema innymi firmami w sprawie wspólnych zakupów. Daje jej to zdecydowanie mocniejszą pozycję w rozmowach z potencjalnymi dostawcami. W grę wchodzi 60 - 70 lokomotyw elektrycznych, z czego kilkanaście ma trafić do PCC Rail.

Przewoźnicy nie będą mogli wykorzystać możliwości swojego nowego taboru, jeżeli będzie jeździł po takich torach, jakie obecnie mamy w Polsce. Szybkie wagony zaczną się pojawiać na trasach już od 2010 roku, większość inwestycji kolejowych zakończy się jednak, zgodnie z planami, dopiero dwa lata później. Większość torów jest modernizowana do prędkości 160 km na godzinę, część do 200 km na godzinę, np. odcinek z Warszawy do Gdyni. PKP PLK zastanawia się nad opcją dostosowania do prędkości 300 km/h linii z Warszawy do Krakowa i Katowic, ale dopiero po 2013 r.

Do takiej prędkości ma być dostosowane również planowane trasy z Wrocławia i Poznania do Warszawy przez Łódź. Niewykluczone jednak, że tę inwestycję państwo powierzy inwestorowi prywatnemu. Pomysł jest jednak na razie w powijakach.

PKP Polskie Linie Kolejowe, spółka zajmująca się remontem i budową torów, planują do 2013 roku wydać na swoje inwestycje 6,2 mld euro, z tego 4,2 mld euro dołoży Unia Europejska w ramach rządowego programu "Infrastruktura i środowisko". Samorządy w swoich programach regionalnych wygospodarowały dodatkowe 100 mln zł, jednak głównie na linie lokalne.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Szybkie pociągi na stare tory

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!