XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 21 godz
  • 12 min
  • 31 sek

Gotowa jest koncepcja nowego dworca metropolitalnego w Lublinie

  • PAP/MIW
  • Opublikowano: 19 kwietnia 2018 - 12:50 | Zaktualizowano: 19 kwietnia 2018 - 14:49
Plac dworcowy zamieniony w deptak, przeszklony budynek z poczekalnią, zmieniony układ drogowy oraz podziemny parking – przewiduje koncepcja nowego dworca metropolitalnego w Lublinie. Ma on być zbudowany do końca 2022 r.
  • Nowe centrum, łączące różne rodzaje komunikacji, powstanie w pobliżu obecnego głównego dworca kolejowego. Dwukondygnacyjny budynek dworcowy ma mieć 1,8 tys. metrów kwadratowych powierzchni użytkowej i 12 metrów wysokości.
  • Pod peronami odjazdowymi powstanie podziemny parking na ponad 220 samochodów. Znajdzie się tam także postój taksówek. W pobliżu stanie budynek zajezdni, a obok niego będą miejsca postojowe dla 120 autobusów i busów.
  • Całkowita wartość projektu wraz z przebudową układu komunikacyjnego szacowana jest na około 190 mln zł, w tym dotacja unijna ma wynieść 135 mln zł.

- Dworzec metropolitalny będzie istotną inwestycją budująca więzi z regionem, zwłaszcza w obszarze bezpośredniego oddziaływania Lublina. Chcemy tu widzieć dobre rozwiązania komunikacyjne, zbiorowego transportu, właściwą obsługę mieszkańców miasta i regionu - powiedział prezydent Lublina Krzysztof Żuk w czwartek (19.04) na konferencji prasowej, podczas której zaprezentowano koncepcję.

Nowe centrum, łączące różne rodzaje komunikacji, powstanie w pobliżu obecnego głównego dworca kolejowego, na terenach, gdzie niegdyś funkcjonował dworzec południowy PKS, w sąsiedztwie Targów Lublin i Parku Ludowego.

Zbudowany ma być nowoczesny, dwukondygnacyjny budynek dworcowy z przeszkloną poczekalnią dla pasażerów. Ma mieć 1,8 tys. metrów kwadratowych powierzchni użytkowej i 12 metrów wysokości, będzie nieco niższy od zabytkowego dworca kolejowego stojącego po sąsiedzku. Część dachu nowego dworca będzie użytkowa, pokryta zostanie zielenią. Przy nowej hali zbudowane zostaną 43 częściowo zadaszone perony, z których będą odjeżdżały autobusy.

Pod peronami odjazdowymi powstanie podziemny parking na ponad 220 samochodów. Znajdzie się tam także postój taksówek. W pobliżu stanie budynek zajezdni, a obok niego będą miejsca postojowe dla 120 autobusów i busów.

Plac dworcowy oraz sąsiednie ulice 1 Maja i Młyńska przekształcone będą w tzw. woonerfy, czyli przestrzenie gdzie ruch samochodów nie jest oddzielony od pieszego, a piesi mają pierwszeństwo. Prędkość poruszania się samochodów ma być ograniczona tam do 30 km na godzinę. Znajdzie się tam też miejsce na niewielki skwerek i małą architekturę.

Zmieniony zostanie układ dróg dojazdowych. Dwa piesze ciągi mają prowadzić od dworca w stronę śródmieścia.

Dokumentacja budowlana nowego dworca i otoczenia ma być gotowa do końca września tego roku, a projekt wykonawczy - w lutym przyszłego roku. Następnie przewidziano przetarg na wybór wykonawcy. Budowa ma potrwać trzy lata. Nowy dworzec i system dróg wokół niego ma powstać do końca 2022 r.

Budowa ma być finansowania w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych. Całkowita wartość projektu wraz z przebudową układu komunikacyjnego szacowana jest na około 190 mln zł, w tym dotacja unijna ma wynieść 135 mln zł. 

Nie przegap najważniejszych wiadomościObserwuj nas w Google NewsObserwuj nas w Google News

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!