PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl
partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Ten port pokazuje, jak bardzo pokpiliśmy sprawę. Rzeka daje im więcej, niż nam cały Bałtyk

Autor: Wnp.pl (Piotr Stefaniak)
16-04-2018 13:30 |  aktualizacja: 16-04-2018 13:38

Śródlądowy port w Duisburgu w Niemczech, największy tego typu w Europie, przeładował w 2017 roku 130,6 mln ton, tj. o 2,5 mln ton mniej (o 1,9 proc.) w porównaniu z 2016 rokiem. To jednak dużo więcej niż przeładowały w ub. roku wszystkie polskie porty morskie (87,3 mln ton). Przychody zarządu Duisburger Hafen AG (Duisport) wyniosły w ub. roku 250 mln euro.

Port zajmuje 1550 ha. W jego obrębie działa m.in. 21 terminali, w tym 8 kontenerowych, istnieje 200 km linii kolejowych oraz magazyny o powierzchni 2 mln m kw. Operuje tam ok. 300 firm logistycznych, przetwórstwa przemysłowego i usług.

Porównanie

Jeszcze w latach 30. minionego wieku port rzeczny w Gliwicach był w stanie konkurować wolumenem przeładunków z Duisburgiem. Po wojnie drogi rozwoju obu portów, jak i ogólnie żeglugi śródlądowej w Polsce i Niemczech, diametralnie się rozjechały.

„Niedostateczne zagospodarowanie dróg żeglownych w Polsce, zarówno pod względem charakteru (rzeki skanalizowane, swobodnie płynące, kanały), jak i parametrów żeglugowych (zbyt małe wymiary śluz, zbyt mała głębokość i szerokość szlaku, niski prześwit mostów), powoduje, że żegluga śródlądowa odgrywa marginalną rolę w polskim systemie transportowym” – stwierdza GUS.

Według jego najnowszych danych, w 2016 r. barkami i innymi jednostkami pływającymi po rzekach przewieziono w Polsce 6,2 mln ton ładunków oraz wykonano 832,4 mln tkm pracy przewozowej. Udział transportu śródlądowego w przewozie ładunków ogółem zmniejszył się z 0,8 proc. w 2000 r. do 0,3 proc. w 2016 r.

Obecny rząd przyjął działania w celu przywrócenia żeglugi na polskich rzekach i zwiększenia wolumenu przeładunków w portach śródlądowych. Pierwszym ważnym krokiem są „Założenia do planów rozwoju śródlądowych dróg wodnych w Polsce na lata 2016-20 z perspektywą do roku 2030”, jakie rząd przyjął w 2016 roku.

Rząd przyjął założenia do planów rozwoju śródlądowych dróg wodnych

Jest to baza dla strategii rewitalizacji: Odrzańskiej Drogi Wodnej (ODW), przywrócenia żeglowności Wisły na odcinku od Warszawy do Gdańska oraz połączenia Wisły i Bugu z drożnymi szlakami wodnymi na Białorusi i Ukrainie.

Strategia obejmuje też budowę Kanału Śląskiego łączącego Wisłę i Odrę, jak również połączenia kanałami szlaków wodnych: Odra-Łaba-Dunaj.

Rozpisane zostały studia wykonalności dla ODW (mają być gotowe pod koniec 2018 r.) oraz dla całej Wisły (opracowanie – w połowie 2020 r.).

KOMENTARZE (10)


SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


POLSKA I ŚWIAT

23 258 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

723 400 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 999 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP