Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Teraz kolej

Autor: Konstrukcje Stalowe
11-07-2012 00:00

Rozmowa z Andrzejem MASSELEM, Podsekretarzem Stanu w Ministerstwie Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej

Panie Ministrze, dotychczas główny wysiłek inwestycyjny w infrastrukturze był skierowany na sieć drogową, a w kolejnictwie - na modernizację i budowę nowych dworców. Wszyscy odczuwamy jednak, że głównym problemem jest poziom infrastruktury technicznej szlaków kolejowych. Czy założenia inwestycyjne w nowym resorcie mogą nas przekonać co do perspektywy szybkiej poprawy stanu kolejnictwa?
- Mamy świadomość, że co najmniej przez ostatnich 20 lat kolejnictwo nie było, łagodnie mówiąc, priorytetem. Postępowała degradacja tej infrastruktury, najbardziej wyraźny wskaźnik czyli bilans prędkości - zestawienie długości odcinków, na których przy wejściu nowego rozkładu jazdy prędkość ulegała zwiększeniu, z długością odcinków, na których prędkość spadała, był fatalny. Różnica między tymi wskaźnikami była przez wiele lat ujemna. Pierwszym rokiem odwrócenia tej tendencji jest rok 2011. Trzeba zaznaczyć, że dotyczy to średnich możliwości infrastruktury, a więc nie tych, które związane są z taborem i rodzajem przewozów. Podstawowa odpowiedzialność państwa dotyczy właśnie tej infrastruktury, na której operują zarówno przewoźnicy pasażerscy jak towarowi. Oczywiście my określamy pewne ramy dotyczące ruchu na głównych trasach kolejowych, zwłaszcza pociągów pasażerskich i zamawiamy te przewozy u przewoźników. W tym kontekście trzeba widzieć deklarację resortu o tym, że projekt Kolei Dużych Prędkości będzie realizowany później. Przez najbliższe trzy lata musimy osiągnąć odczuwalną poprawę ogólnego stanu kolei, a nie koncentrować się na projektach kosztownych, ale o bardzo ograniczonym zakresie. Uważam, że jesteśmy na dobrej drodze.

Trwają duże modernizacje na linii Warszawa-Gdańsk, co oczywiście powoduje potężne uciążliwości i spowodowało nieatrakcyjność tej linii dla przewozów i w ciągu najbliższych 3 lat pociągi będą musiały korzystać z tras okrężnych przez Bydgoszcz, co i tak będzie lepsze niż przedzieranie się trasą w budowie. W 2014 r. projekt zostanie zakończony. Chcemy w tym czasie zakończyć modernizację trasy Warszawa-Łódź ograniczając czas przejazdu do 75 minut, zakończyć modernizację ciągu Katowice-Kraków-Rzeszów (160 km/h). To są przedsięwzięcia wspomagane z unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Ze środków budżetowych prowadzimy bardzo ważne modernizacje na CMK (Warszawa-Katowice-Kraków), gdzie już w grudniu 2012 wprowadzimy rozkładową prędkość 200 km/h, a w 2014 r. - dla pociągów Intercity 220-230 km/h. A zatem - w pierwszej kolejności na korytarzu północ-południe zamierzamy osiągnąć duże prędkości wykorzystując nowy tabor i infrastrukturę CMK. To jest pierwszy krok.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


40 346 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 800 ofert w bazie

2 782 269 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP