PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Terminal w Łosośnej: dwa lata opóźnień

Autor: Rzeczpospolita
07-08-2007 05:37

Budowa stacji przeładunkowej w Łosośnej, na granicy z Białorusią - jedynego niezależnego od jakiegokolwiek przewoźnika kolejowego terminalu na wschodniej granicy - przypomina drogę przez mękę

Po trzech latach od pojawienia się unijnego programu dofinansowania budowy granicznych terminali przeładunkowych, w Łosośnej jeszcze nie zaczęły się właściwe roboty budowlane, chociaż już odbył się przetarg i wyłoniono wykonawcę. Projekt miał opóźnienia od samego początku - przypomniała "Rzeczpospolita".
Wlipcu2004 roku UE uruchomiła sektorowy program operacyjny "Transport", w którym przewidziano pieniądze m.in. na budowę terminali kolejowych na granicy wschodniej. Spółka z Łosośnej - Centrum Logistyczne Łosośna, która dysponuje40 hektarami terenów po kopalni piasku - już w lipcu 2004 roku chciała wybudować na 10 hektarach terminal i zgłosiła swój akces, ale w Ministerstwie Transportu nie można było wniosku zarejestrować z braku procedur.

Te pojawiły się rok później i CLŁ złożyło swój wniosek 30 września 2005 roku. Dopiero po 18 miesiącach (28 marca 2007 roku) Ministerstwo Transportu zgodziło się na objęcie budowy dofinansowaniem, ale umowy o dofinansowanie i umowy kredytowej nie podpisano do dziś - czytamy w dzienniku.

Całość prac ma kosztować40,5 mln zł, z czego środki publiczne stanowią 53,5 proc., inwestor prywatny wnosi 38,3 proc., a bank pożycza na własne ryzyko 8,2 procent sumy.

Kolejne cztery miesiące CLŁ straciła na negocjacje z Bankiem Inicjatyw Społeczno-Ekonomicznych kredytu wwysokości15 mln zł na budowę terminalu kontenerowego. Mimo że tylko3 mln zł kredytu nie miało poręczenia, bank uznał ryzyko za zbyt duże i ostatecznie odmówił kredytu. Na dodatek banki mają ogromnie wyśrubowane wymagania dotyczące zabezpieczenia swoich pieniędzy. Pełnomocnik zarządu CLŁ Jacek Tyliński podejrzewa wręcz, że były to w istocie przygotowania do przejęcia inwestycji przez bank - wyjaśnia "Rz".

CLŁ zapewni szybsze przeładunki kontenerów, suchych towarów masowych, a docelowo paliw płynnych i chemikaliów. Jak bardzo taki terminal jest potrzebny, świadczą choćby działania Deutsche Bahn, które chciało budować nowoczesne terminale na wschodniej granicy już na początku lat 90. Te wszystkie plany strona polska storpedowała, nie oferując w zamian nic. Dlatego Niemcy uruchomili połączenia promowe do Kaliningradu, a nawet Finlandii, aby sprawnie przewozić towary z Rosji i do Rosji.
Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


POLSKA I ŚWIAT

28 364 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

608 171 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

6 045 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.