PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Tir-y uciekły z autostrad na drogi lokalne

Autor: wyborcza.pl
07-07-2011 08:59
Tir-y uciekły z autostrad na drogi lokalne

Po wprowadzeniu e-myta przewoźnicy komunikacji miejskich zagrozili podwyżką cen biletów. A płatne autostrady opustoszały - tysiące ciężarówek rozjeżdżają tańsze lub bezpłatne lokalne drogi

Do 1 lipca samochody ciężarowe jeździły po płatnych autostradach za darmo - uprawniała je do tego winieta. Kilka dni temu winiety jednak zastąpił elektroniczny pobór opłat e-myto. Na blisko 1,6 tys. km dróg ciężarówki o masie powyżej 3,5 tony muszą płacić za przejechany kilometr od 20 do 53 gr w zależności od wielkości pojazdu i normy emisji spalin. System nie obejmuje jednak odcinków autostrad A1, A2 i A4 zarządzanych przez prywatne firmy. Tam kierowcy tirów muszą płacić na bramkach - i to dużo, bo po kilkadziesiąt złotych za kilkadziesiąt kilometrów.
Efekt zmian? Jak za dotknięciem czarodziejskiej różdżki od początku lipca prywatnymi autostradami jeździ o 50-70 proc. tirów mniej. Trasą A1 w czerwcu jeździło ponad 5 tys. ciężarówek dziennie, teraz - 1,3 tys. Na A2 dwa tygodnie temu było 8 tys. tirów, dziś - połowa. Gdzie się podziały? Kierowcy wybierają równoległe drogi krajowe, które - jeśli obejmuje je system e-myta - są tańsze lub nawet całkowicie bezpłatne. Tak jak odcinek równoległej do A2 drogi nr 92 z Wrześni do Konina. - Do dla nas tragedia - mówi Tadeusz Nowicki, burmistrz kilkutysięcznej Goliny leżącej przy drodze nr 92. Mieszkańcy na znak protestu blokowali już w tym tygodniu ruch na trasie, chodząc w kółko po przejściu dla pieszych.

Dla Goliny podobnie jak innych małych miasteczek to bolesna powtórka z historii. Kilka lat temu, gdy na A2 zaczęto pobierać opłaty, tiry zaczęły rozjeżdżać drogę nr 92. Sejm uchwalił więc, że tiry z winietami pojadą autostradą za darmo, a zarządcy płatnych tras otrzymają od państwa rekompensaty. - Kilka lat mieliśmy spokój, droga została nawet wyremontowana. Teraz to wszystko znowu ulegnie degradacji - martwi się burmistrz Nowicki.

Podobna luka w sieci dróg objętych e-mytem jest na Pomorzu. Tam też równoległa do A1 trasa nr 91 (stara "jedynka") jest bezpłatna i w efekcie od kilku dni zawalona tirami.

Założenia systemu e-myta były takie, że opłaty będą obowiązywały także na drogach alternatywnych dla autostrad. Przewoźnicy mieli kalkulować - albo skierują flotę na tańszą, ale za to wolniejszą drogę równoległą, albo wybiorą szybką, choć droższą autostradę. - A jak mają do wyboru bardzo drogą A2 i zupełnie bezpłatną 92, to jaki to ma sens? - pyta Nowicki.

- Widzimy problem i rozważamy możliwość objęcia również takich odcinków opłatami - mówi Mikołaj Karpiński, rzecznik Ministerstwa Infrastruktury. Kiedy mogłoby to nastąpić? Rzecznik nie wie. A w rozporządzeniu o opłatach dla ciężarówek zapisano, że dopiero za półtora roku!

KOMENTARZE (13)


SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


38 962 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

778 144 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 266 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP