XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Tiry uciekną z płatnych autostrad do miast

Tiry uciekną z płatnych autostrad do miast
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Od lipca Ministerstwo Transportu chce znieść winiety i przywrócić opłaty dla ciężarówek na autostradach. Według szacunków ministerstwa oznaczać to będzie odpływ 65 proc. ciężarówek z autostrad płatnych na drogi równoległe. Co oznacza powrót tirów do miast.

Pretekstem do zmian stała się nowa dyrektywa UE, która wymaga, aby za użytkowanie dróg płaciły nie tylko duże ciężarówki, ale i samochody dostawcze (o dopuszczalnej masie całkowitej ponad 3,5 tony) i autobusy. W przyszłości od wszystkich tych pojazdów za jazdę po drogach krajowych opłata ma być pobierana elektronicznie. Jak zapowiada ministerstwo, ma się to stać najwcześniej w 2011 r. - informuje "Gazeta Wyborcza".

W projekcie nowelizacji ustawy o drogach publicznych, który wprowadza tę rewolucję, ministerstwo nie kryje, że wróci horror tirów omijających autostrady. "Do momentu wprowadzenia stawek opłat za przejazdy po drogach krajowych pobieranych w systemie elektronicznym odpływ ruchu z autostrad płatnych na drogi równoległe może sięgnąć 65 proc." - ocenia resort w uzasadnieniu do projektu. I dodaje, że zmiany "wpłyną ujemnie na budżety jednostek samorządu terytorialnego, w szczególności województw".

Ministerstwo spieszy się z tą rewolucją, bo nie chce już płacić rekompensat za zwolnienie ciężarówek z opłat firmom eksploatującym płatne autostrady. Zdaniem resortu od 2009 r. na te rekompensaty trzeba by wydać więcej, niż państwo zarabia na winietach. Te szacunki zakładają jednak zwiększenie rekompensat po zwolnieniu z opłat samochodów dostawczych - wyjaśnia "GW".

Firmy, które eksploatują płatne autostrady, na razie nie chcą komentować planów rządu. Ale sygnalizują obawy. - Ten projekt całkowicie zmienia model finansowy w naszej umowie z bankami - przyznaje w dzienniku Alicja Rajtar, rzecznik Stalexportu Autostrada Małopolska (eksploatuje płatną autostradę A4 z Krakowa do Katowic i w zeszłym roku dostała prawie 40 mln zł rekompensat).
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Tiry uciekną z płatnych autostrad do miast

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!