Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Towarowa kolej marnieje

Autor: wnp.pl (Piotr Stefaniak)
01-03-2016 06:49
Towarowa kolej marnieje

Tradycyjnie tempo przewozu ładunków jest skorelowane z dynamiką wzrostu gospodarki. Tymczasem od dwóch lat jest to prawdziwe już tylko w przypadku transportu drogowego. Kolej dołuje.

Fot. PTWP (Andrzej Wawok)

Tylko 15,7 mln ton przewieziono koleją w styczniu tego roku, o 3,5 proc. mniej niż w tym samym miesiącu 2015 roku, wynika z danych Urzędu Transportu Kolejowego.

Przypomnijmy, że podstawa do porównań nie była wysoka, bo w styczniu ub. roku kolej zanotowała jeszcze  głębszy spadek rok/roku (-8,3 proc.).

Niepokojąca jest też tendencja; w całym 2015 roku pociągami przetransportowano o 1,8 proc. mniej ładunków niż w 2014 roku, od lipca popyt na ten środek transport maleje, z miesięczną przerwą w listopadzie (+0,4 proc.). Łącznie w ub. roku tylko w trzech miesiącach wystąpił wzrost przewozów towarów koleją.

W styczniu br. zmalała także praca przewozowa – o 0,7 proc. i wyniosła 3,4 mld tkm.

Występuje więc już nie tylko problem okresowej dekoniunktury w zamówieniach na usługi kolejowe, który pogłębiają trudności z terminową jej realizacją z powodu remontów torów. To raczej problem struktury ładunków.

Przypomnijmy, że tradycyjnie tempo przewozu ładunków jest skorelowane z dynamiką wzrostu gospodarki. Tymczasem od dwóch lat jest to prawdziwe już tylko w przypadku transportu drogowego. Kolej dołuje.

„Za mniejsze przewozy w styczniu w ujęciu rocznym odpowiada m.in. słabsza dynamika na rynkach kamienia, rud i koksu” – poinformował nasz największy przewoźnik, PKP Cargo.

Na popyt na przewozy tłucznia oddziałuje poziom realizacji inwestycji drogowych i kolejowych, które maleją od połowy ub. roku. Niższe przewozy rud to pochodna spadków produkcji stali, a na rynek koksu wpływa mniejszy eksport na Zachód, spowodowany niskimi cenami tego paliwa na światowych rynkach.

W przypadku PKP Cargo dołożyły się ponadto w styczniu mniejsze przewozy węgla kamiennego, który stanowił do niedawno ok. 44 proc. łącznego jego wolumenu transportu. Zarząd wyjaśnia, że powodem były „wysokie zapasy węgla przy elektrowniach, ograniczenie jego przewozów w związku z wykolejeniem pociągu i zablokowaniem linii dla przewozów towarowych, a także spadek eksportu przez porty morskie”.

O tym, że może być inaczej, przekonują wyniki tego samego operatora w dwóch silnie rosnących segmentach: przewozów intermodalnych (o 19 proc. rdr) oraz ropy naftowej i przetworów naftowych (o 57 proc. rdr).

Pierwsze są efektem m.in. dynamicznego wzrostu przewozów kontenerów z Chin do Polski lub do Europy zachodniej, zgodnie z realizowaną ideą Nowego Jedwabnego Szlaku (na polskim odcinku, czasami niemieckim, pociągi te – 8-9 tygodniowo - obsługuje PKP Cargo).

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


59 396 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 320 405 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 638 ofert w bazie

2 773 573 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

    partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP