XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Towarowe przewozy kolejowe ostro jadą w dół

Towarowe przewozy kolejowe ostro jadą w dół
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Kolejowe przewozy towarowe znalazły się na ostrym zakręcie. Bez pomocy mogą długo nie wyjść na prostą.

To już nie jest spadek, ale gwałtowny zjazd - ocenia "Puls Biznesu". W I kw. przewozy kolejowe zmniejszyły się aż o 3,7 proc. wobec I kw. 2007 r. Nie jest to nagła zapaść, lecz konsekwencje choroby o dłuższej historii. Po bardzo dobrym 2006 r., kiedy wielkość przewozów wzrosła prawie o 8 proc., w 2007 r. rynek wytracał dynamikę i zakończył symbolicznym wzrostem o 0,2 proc.

W tym roku może być jeszcze gorzej i niewykluczone, że branża znajdzie się pod kreską. Wakacje to sezon martwy. Jesienią rynek ożywa, jednak nie wiadomo, czy uda się nadrobić straty z I kw.

Co ciekawe, podczas gdy kolej dostaje zadyszki, transport drogowy pędzi pełną parą. Dynamika przewozów wzrosła w I kw. aż o 12 proc.

— W gospodarce takiej jak nasza przewozy kolejowe powinny rosnąć mniej więcej w tempie wzrostu PKB. Tak było dwa lata temu — mówi w "Pulsie Biznesu" Krzysztof Niemiec z zarządu CTL.

Tyle że dwa lata temu koszty były znacznie niższe.

— W połowie 2006 r., gdy pojawiły się informacje o nowym cenniku dostępu do infrastruktury, przestrzegaliśmy, że spowoduje on poważne zahamowanie pozytywnych tendencji w przewozach. Koszty jednak wzrosły, a rynek w praktyce przestał się rozwijać — uważa Krzysztof Niemiec.

Informacje Urzędu Transportu Kolejowego, że w ubiegłym roku stawki dostępowe nie wzrosły, jego zdaniem są mylące. Stawka to tylko część kosztów, na które składa się wiele innych opłat. Po zsumowaniu obciążenia przewoźników są wyższe niż w 2006 r.

— W I kwartale tego roku łączne koszty dodatkowo powiększyła dwukrotna podwyżka cen energii elektrycznej — w sumie prawie o 20 proc. — dodaje członek zarządu CTL.

Sytuacja jest już tak zła, że pilnie trzeba powrócić do cen dostępu sprzed dwóch lat - pisze "Puls Biznesu".

— Niezbędne są obniżki: od grudnia 2008 r. o 15 proc. i grudnia 2009 r. o tyle samo — uważa Krzysztof Niemiec.

Opłaty za dostęp do torów stanowią ponad 30 proc. kosztów przewoźników.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Towarowe przewozy kolejowe ostro jadą w dół

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!