Tragicznego wypadku autonomicznego samochodu Ubera można było uniknąć

Tragicznego wypadku autonomicznego samochodu Ubera można było uniknąć
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Zanim doszło do śmiertelnego wypadku z udziałem samochodu autonomicznego Ubera, osoba odpowiedzialna za jego nadzór oglądała telewizję - wynika z opublikowanego w piątek reportu amerykańskiej policji. Do tragicznego zdarzenia doszło w marcu w stanie Arizona.

  • Samojezdny pojazd koncernu Uber uderzył i zabił w mieście Tempe 49-letnią Elaine Herzberg, która wkroczyła na jezdnię w nocy.
  • Według informacji policji na chwilę przed wypadkiem "operator bezpieczeństwa" oglądała telewizyjny talent show na telefonie zamiast monitorować przebieg jazdy.
  • W raporcie zasugerowano, że odpowiedzialna za nadzór Rafaela Vasquez może usłyszeć zarzut zabójstwa w wypadku drogowym.

Zdaniem policji z Tempe wypadku "można było całkowicie uniknąć", gdyby Vasquez obserwowała drogę, a nie polegała w zupełności na systemach autonomicznej jazdy. Kopia raportu trafiła do prokuratury hrabstwa.

Z odtworzonego w dokumentach policyjnych przebiegu zdarzeń wynika, że Vasquez oderwała wzrok od telefonu na 0,5 sek. przed zderzeniem. Wcześniej koncentrowała swą uwagę na urządzeniu przez 5,3 sek. W tym czasie jej samochód poruszał się z prędkością 70 km na godzinę.

Doniesień policji nie skomentował do tej pory koncern Uber.

Niecały miesiąc temu, badająca wypadki drogowe i lotnicze, Narodowa Rada Bezpieczeństwa Transportu (NTSB) ogłosiła wstępne wyniki swego dochodzenia. Wynika z nich, że samochód Ubera miał ok. 6 sekund, aby zareagować na sytuację drogową. Jednak systemy nie zidentyfikowały Herzberg jako przechodnia, a samochód uderzył w kobietę bez hamowania.

Według danych NTSB Vasquez zeznała śledczym, że cały czas monitorowała przebieg jazdy i nie korzystała w tym czasie ani z telefonu służbowego, ani z prywatnego. W dokumencie podkreślono również, że Uber wyłączył system awaryjnego hamowania w swym samochodzie, a Vasquez zaczęła hamować na ok. sekundę po uderzeniu Herzberg.

Po wypadku z udziałem samochodu autonomicznego Ubera niektóre media spekulowały, że program testowy samochodów samojezdnych Ubera może nie być w przyszłości kontynuowany.

Media donosiły również, że firma w przeszłości zmniejszała środki bezpieczeństwa w samochodach, które prowadziły jazdy próbne na drogach publicznych - na przykład redukując liczbę kierowców bezpieczeństwa nadzorujących pojazd do jednej osoby bądź zmniejszając liczbę czujników lidar działających w samochodach.

Władze Arizony po wypadku zakazały Uberowi prowadzenia testów na obszarze stanu. Firma z kolei samodzielnie zrezygnowała z wniosku o odnowienie licencji na jazdy próbne w Kalifornii.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Tragicznego wypadku autonomicznego samochodu Ubera można było uniknąć

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!