Tramwaj Regionalny czy tylko Łódzki?

Tramwaj Regionalny czy tylko Łódzki?
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

W czerwcu szybki tramwaj połączy północ i południe Łodzi. I na tym koniec. Pabianice, Ksawerów, Zgierz i Ozorków nadal bowiem nie wiedzą, czy przyłączać się do budowy ŁTR.

W czerwcu gotowe będzie ponad 15 km trasy od Helenówka do Chocianowic - pisze łódzka "Gazeta Wyborcza". Między tymi dwiema zajezdniami tramwaje pojadą po nowych, prostych torach, a o płynną jazdę zadba komputerowy system sterowania ruchem. Korzyściami dla pasażerów mają być krótszy czas jazdy, nowe przystanki czy niskopodłogowe tramwaje. Wszystkie te udogodnienia sięgną jednak tylko do granic Łodzi. Jakie są szanse na to, że Łódzki Tramwaj Regionalny kiedykolwiek wyjedzie poza Łódź?

Oficjalnie sąsiadujące z Łodzią Zgierz i Pabianice chętnie przyłączą się do projektu. W praktyce jednak samorządowcy przyznają, że na wymianę torów nie mają pieniędzy. - Chcemy tramwaju, ale trzeba sprawdzić wszystkie wyliczenia. Te z 2004 r. na pewno są już nieaktualne - mówi Joanna Kołakowska, p.o. naczelnika wydziału inżynierii miasta i ochrony środowiska w Pabianicach. - Nie wiemy też, czy o ewentualne unijne dofinansowanie powinniśmy starać się sami czy wspólnie z innymi miastami.

W sekretariacie Urzędu Gminy Ksawerów na pytanie o ŁTR odpowiedź była jeszcze krótsza: Nie komentujemy sprawy tramwajów.

Tymczasem projekt ŁTR wcale nie powinien się na Łodzi kończyć. - To, co teraz jest remontowane, to tak zwany etap pierwszy. Gdy występowaliśmy do Unii Europejskiej o dofinansowanie, to liczyliśmy, że projekt będzie kontynuowany - mówi Marcin Małek, rzecznik MPK Łódź. - Celem projektu było przecież poprawienie komunikacji między miastami. A im więcej pasażerów wybierze tramwaj, tym mniejszy tłok na ulicach - dodaje Małek.

Najbliżej modernizacji linii tramwajowej jest Zgierz, który już przymierzał się do budowy ŁTR. - W poprzedniej kadencji nie udało się jednak tego pomysłu zrealizować. Na razie więc ŁTR jest tylko tramwajem łódzkim, a nie regionalnym - mówi Jerzy Sokół, prezydent Zgierza. - W tej chwili mamy dokumentację dla doprowadzenia ŁTR do osiedla 650-lecia. Koszty to ok. 40 mln zł i bez pomocy z zewnątrz się nie uda. Dlatego bardzo liczymy na pomoc i podpowiedzi ze strony Łodzi - dodaje Sokół.

Zgierz rozważa trzy warianty inwestycji. Optymistyczny zakłada, że znajdą się pieniądze na połączenia nie tylko Zgierza z Łodzią i Pabianicami, ale również z Ozorkowem. Skromniejsza wersja to doprowadzenie szybkiego tramwaju do osiedla 650-lecia. W najgorszym przypadku władze Zgierza będą się starały zmodernizować tory tylko od Helenówka do pętli przy pl. Kilińskiego, którą już wyremontowały.

Mniej entuzjazmu ma Ozorków. - Czekamy na propozycję Łodzi. Sami na pewno nie sfinansujemy budowy naszego odcinka - mówi Włodzimierz Skrupski, z-ca burmistrza Ozorkowa.

Tymczasem urząd marszałkowski przekonuje, że nie ma na co czekać, tylko startować po unijne wsparcie. - Niech miasta połączą siły i wspólnie złożą wniosek. Unia bardzo chętnie wspiera kontynuację już rozpoczętych projektów - radzi Elżbieta Hibner, członek Zarządu Województwa.

Dziś w Łodzi prezydenci i burmistrzowie Ozorkowa, Zgierza, Ksawerowa i Pabianic mają się spotkać z Włodzimierzem Tomaszewskim, wiceprezydentem Łodzi. Cel? Ustalenie, co dalej z projektem ŁTR.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

FORUM TYMCZASOWO NIEDOSTĘPNE

W związku z ciszą wyborczą dodawanie komentarzy zostało tymczasowo zablokowane.

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!