Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Tramwaje - rynek wschodzący

Autor: Rynek Kolejowy
24-02-2009 10:48
Tramwaje - rynek wschodzący

Obecnie po Polsce jeździ ok. 3300 tramwajów. Większość z nich wymaga wymiany, bo są to najczęściej pojazdy 20-30 letnie.

W nadchodzących latach nasz kraj będzie interesującym miejscem dla producentów tramwajów - pisze "Rynek Kolejowy". Przetargi na pozyskanie nowych pojazdów ogłosiły Warszawa, Gdańsk i Poznań. Otwarcie ofert na dostawę 186 tramwajów dla stolicy już 12 marca.
Zamawiający najczęściej domaga się odpowiedniego doświadczenia od oferentów Z tego względu w przetargu warszawskim do złożenia ofert nie dopuszczono Solarisa i Fabryki Pojazdów Szynowych z Poznania. Obie firmy nie mogły pochwalić się samodzielnym wyprodukowaniem co najmniej piętnastu wagonów tramwajowych całkowicie niskopodłogowych. - Solaris, jako jeden z uczestników konsorcjum budującego tramwaje dla MPK Kraków, spełniał powyższy warunek jednak nie protestował, chcąc uniknąć opóźnienia ważnej i potrzebnej Warszawie inwestycji – twierdzi Mateusz Figaszewski, rzecznik Solarisa. FPS złożył protest, ale został on odrzucony.

Podobnie było w przypadku przetargu na 40 niskopodłogowców dla Poznania. Tam zamawiający określił, że o udzielenie zamówienia mogą ubiegać się ci producenci, którzy w okresie ostatnich 3 lat wykonali dostawę minimum 10 tramwajów niskopodłogowych, w tym co najmniej 5 tramwajów w jednym zamówieniu do jednego odbiorcy. Takie postawienie sprawy wywołało protesty ze strony Solarisa i FPS. - Sprawa jest precedensowa, jesteśmy firmą z doświadczeniem, również jeżeli chodzi o produkcję tramwajów, posiadamy bogate zaplecze techniczne, a jednak nie możemy wejść z nowym wyrobem na rynek – twierdzi Filip Prętki z FPS.

- Pozostaje nam jedynie droga odwoławcza. Chciałem nadmienić, że każda wielka firma zagraniczna znajdowała się kiedyś w podobnej sytuacji jak nasza i również próbowała wejść na rynek z prototypem. A jak jest u nas? – pyta Prętki. - Nasza dotychczasowa praktyka pokazuje, że jest zupełnie na odwrót i następuje eliminacja wielu firm już na samym starcie. I tu należy ponownie zastanowić się nad zmianą Prawa Zamówień Publicznych, które nadal jest nie doskonałe w tym względzie – twierdzi Prętki. Protest złożony przez FPS w tym przetargu, został odrzucony.

Ostatecznie, w przetargu na tramwaje dla Warszawy, dopuszczono do II etapu: konsorcjum Alstom-Konstal Chorzów – Alstom Transport, Bombardier Transportation, PESA Bydgoszcz, Siemens, Stadler oraz konsorcjum AnsaldoBreda – Newag. - Przez to, że przetarg jest dwustopniowy i kwestia dopuszczenia do udziału jest już wyjaśniona, w drugim etapie będziemy oceniać wyłącznie oferty na model tramwaju. Spodziewamy się, że taki tryb pozwoli na szybsze podpisanie umowy – mówi Grzegorz Madrjas z Tramwajów Warszawskich.
Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


36 671 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 800 ofert w bazie

2 782 269 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP