Tramwaje Śląskie dostaną z budżetu 28 mln zł na inwestycje

Tramwaje Śląskie dostaną z budżetu 28 mln zł na inwestycje
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Ponad 28 mln zł z rezerwy celowej budżetu państwa otrzyma spółka Tramwaje Śląskie (TŚ) na kontynuację rozpoczętych w ubiegłym roku inwestycji infrastrukturalnych w aglomeracji katowickiej.

O podpisaniu umowy między wojewodą śląskim a samorządem woj. śląskiego poinformowało w czwartek biuro prasowe Śląskiego Urzędu Wojewódzkiego. Dzięki niej możliwe będzie przekazanie budżetowych środków.

Ponad 28 mln zł to kwota z ubiegłorocznego kontraktu wojewódzkiego, której tramwajowa spółka nie zdążyła wykorzystać przed końcem 2008 roku.

Dzięki pozytywnej opinii resortu rozwoju regionalnego w sprawie dalszego finansowania przebudowy infrastruktury tramwajowej w aglomeracji środkami z budżetu państwa, rozpoczęte już inwestycje mogą być kontynuowane. Tramwajom Śląskim nie grożą tym samym kary, których zażądaliby wykonawcy za zerwanie zawartych umów.

Przyczyną zamieszania było ubiegłoroczne opóźnienie rządu przy podpisywaniu kontraktów wojewódzkich - zamiast w lutym, regiony mogły dysponować tymi środkami w czerwcu. Ponieważ z tego powodu większość przetargów na roboty rozstrzygano np. w październiku, części inwestycji nie udało się rozliczyć przed końcem roku. Tramwaje Śląskie rozpoczęły w tym czasie trzy duże projekty, m.in. modernizację linii i przebudowę torowisk. Inwestycje tramwajowe to również część przygotowań do Euro 2012.

"Rozwój sieci tramwajowej ma duże znaczenie w kontekście przygotowania systemu komunikacyjnego woj. śląskiego do Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej Euro 2012. Większość modernizowanych linii tramwajowych łączy centra przesiadkowe - dworce kolejowe i autobusowe - z okolicami Stadionu Śląskiego" - powiedziała rzeczniczka wojewody śląskiego, Marta Malik.

Przeznaczenie budżetowych środków na śląskie tramwaje było możliwe m.in. dzięki temu, że rozbudowę i utrzymanie w należytym stanie istniejącej sieci tramwajowej w regionie zaliczono do priorytetów, przyczyniających się do rozwoju i wzrostu konkurencyjności województwa.

Sytuacja Tramwajów Śląskich, mimo przejęcia ich od Skarbu Państwa przez związek śląskich i zagłębiowskich samorządów w maju 2007 r., a potem przez same samorządy z końcem 2008 r., pozostaje trudna. Część miast, wskazując na rosnące koszty utrzymania komunikacji tramwajowej, ogranicza jej finansowanie, co skutkuje cięciem kursów bądź likwidacją niektórych linii. Tak jest np. w Będzinie czy Gliwicach. Od kilku tygodni w obronie tramwajów w regionie protestują związkowcy z "Sierpnia 80".

Tramwajów bronią również naukowcy. Niedawno kierownik Katedry Transportu Szynowego Politechniki Śląskiej prof. Marek Sitarz, a także kierownik Katedry Dróg i Mostów oraz Zakładu Dróg i Kolei tej uczelni dr hab. Kazimierz Kłosek napisali list otwarty, w którym powołują się m.in. na badania naukowe i dobre przykłady inwestowania w tramwaje m.in. w Poznaniu, Krakowie, Wrocławiu czy Poznaniu.

Sieć tramwajowa w aglomeracji katowickiej jest najdłuższa w Polsce - obejmuje ok. 350 km torów, w większości w złym stanie technicznym. Ok. 240 wyjeżdżających codziennie na trasy tramwajów rocznie przejeżdża łącznie ok. 19 mln kilometrów. Średni wiek taboru to ponad 30 lat; 5 proc. to kilkuletnie wozy niskopodłogowe.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Tramwaje Śląskie dostaną z budżetu 28 mln zł na inwestycje

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!