Tramwaje Śląskie: nasze podstacje mogłyby ładować elektrobusy

Tramwaje Śląskie: nasze podstacje mogłyby ładować elektrobusy
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Wykorzystanie ponad trzydziestu tramwajowych podstacji w konurbacji katowickiej do ładowania elektrycznych autobusów miejskich, a także innych pojazdów o tym napędzie, proponuje samorządowa spółka Tramwaje Śląskie.

O możliwości wykorzystania infrastruktury tramwajowej na rzecz upowszechnienia pojazdów elektrycznych mówił podczas niedawnych Targów Transportu Publicznego Silesia Komunikacja w Sosnowcu prezes Tramwajów Śląskich Tadeusz Freisler. Nawiązał przy tym do zamówień autobusów elektrycznych, jakie realizują lub przygotowują przewoźnicy z Sosnowca i Katowic.

Opisując system zasilania ponad 300 km torów Tramwajów Śląskich Freisler zaznaczył, że spółka dysponuje 33 podstacjami i mocą zamówioną na poziomie ponad 20 GW. "Ta sieć to coś, w oparciu o co można i należałoby budować w aglomeracji śląsko-zagłębiowskiej całą sieć zasilania pojazdów elektrycznych, które oprócz Tramwajów Śląskich będą na tych drogach pojawiały się coraz częściej" - uznał.

"To jest nasza oferta tramwajowa dla całej kwestii związanej z elektromobilnością" - dodał Freisler.

Dopytywany o szczegóły członek zarządu Tramwajów Śląskich i dyrektor tej spółki ds. inwestycji i infrastruktury Bolesław Knapik powiedział PAP, że spółka może zwiększyć wartość mocy zamówionej, a także niewielkimi nakładami przystosować posiadane podstacje do dodatkowego olicznikowania i zasilania autobusów elektrycznych podczas przerw w ich kursach.

"Na razie jednak w tej chwili, choć to podobno ma się zmienić w tym roku, nie mamy np. koncesji na obrót energią. Moglibyśmy tu wprawdzie próbować rozmawiać z Urzędem Regulacji Energetyki, że będziemy tę energię dystrybuować określonym odbiorcom po kosztach zakupu i eksploatacji, ale to należałoby raczej jednoznacznie uregulować prawnie" - uznał Knapik.

Wdrożenie podobnego rozwiązania rozważa Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacji w Krakowie, które - jako operator - obsługuje zarówno komunikację tramwajową, jak i autobusową. Już wcześniej krakowskie MPK sygnalizowało jednak niezgodność propozycji m.in. z obecnym prawem energetycznym. Z kolei budowę niezależnych stacji ładowania utrudniają inne przepisy.

Dyrektor Tramwajów Śląskich ds. inwestycji i infrastruktury wskazał też, że w ramach przygotowanego unijnego projektu modernizacji infrastruktury tramwajowej w konurbacji katowickiej spółka chce m.in. zbudować co najmniej trzy, a prawdopodobnie cztery nowe podstacje. Jeżeli miałyby one być wykorzystywane także w szerszym zakresie, niż zasilanie tramwajów, dobrze byłoby je zaprojektować w taki sposób od podstaw.

Knapik zaznaczył, że dotąd żaden z przewoźników autobusowych nie kontaktował się z Tramwajami Śląskimi w tej sprawie.

Na terenie konurbacji katowickiej na autobusy elektryczne zdecydowali się dotąd należący do samorządów operatorzy komunikacji miejskiej z Sosnowca oraz Katowic. Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Sosnowcu finalizuje przetarg na trzy 12-metrowe wozy o tym napędzie. Z kolei Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Katowicach planuje kupić do 2020 r. 20 autobusów elektrycznych - po 10 w latach 2017-18 oraz w latach 2019-2020.

Katowicki PKM dotąd nie ujawnił specyfikacji swoich przyszłych zamówień. Zamówienie PKM-u z Sosnowca przewidywało natomiast dostarczenie infrastruktury ładowania i niewymienne magazyny energii i wymóg gwarantowanego przebiegu (przy pełnym naładowaniu, w szerokim zakresie temperatur, niezależnie od liczby włączonych urządzeń pokładowych, przy maksymalnym napełnieniu i niezależnie od trasy) na poziomie 120 km. Przewoźnik wymienił przy tym linie, na których zamierza eksploatować zamawiane autobusy elektryczne.

W ub. roku PKM Sosnowiec był jednym z przewoźników w regionie (obok spółek m.in. z Katowic i Gliwic), którzy przetestowali na swoich trasach elektrycznego solarisa.

Poza Katowicami i Sosnowcem miastem w woj. śląskim, które szybko zwiększa udział autobusów elektrycznych w swojej flocie, jest Jaworzno. Dzięki rozstrzygniętym w ub. roku przetargom w tym roku Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Jaworznie powinno mieć już 23 takie autobusy, co oznacza ponad 30 proc. taboru. Jaworzno buduje przy tym infrastrukturę ładowania tych pojazdów od podstaw; miasto w poprzednich latach rozważało inwestycję tramwajową, jednak zrezygnowało wobec kosztów.

27 kwietnia ministerstwo energii przedstawiło założenia i skierowało do konsultacji społecznych i międzyresortowych projekt ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych - z założeniem jej wejścia w życie od stycznia 2018 r.

Ustawa ma m.in. określić przepisy, dzięki którym będzie można rozbudować sieć ładowania pojazdów elektrycznych (oraz tankowania gazu LNG i CNG). Rozwój elektromobilności ma również stać się okazją do przebudowy sieci - zwłaszcza tych średniego i niskiego napięcia w miastach.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Tramwaje Śląskie: nasze podstacje mogłyby ładować elektrobusy

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!