Tramwaje Śląskie postulują budowę trzech nowych połączeń

Tramwaje Śląskie postulują budowę trzech nowych połączeń
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Budowę trzech nowych połączeń postuluje w ramach planów rozwojowych po 2020 r. samorządowa spółka Tramwaje Śląskie. Specjaliści uważają, że powinny powstać nowe linie Sosnowiec - Dąbrowa Górnicza, Sosnowiec - Katowice oraz Chorzów - Siemianowice Śląskie.

O koncepcjach tych mówił w czwartek podczas konferencji "Tramwaj - sprawny, efektywny środek komunikacji miejskiej" prezes Tramwajów Śląskich Tadeusz Freisler. W swoim wystąpieniu m.in. nawiązał do przygotowanego już pod kątem obecnych środków unijnych projektu modernizacji infrastruktury tramwajowej w regionie o szacunkowej wartości ok. 880 mln zł.

Pokazując planowane w tym projekcie inwestycje na schemacie obsługiwanych przez spółkę linii tramwajowych Freisler wskazał, że "aż się prosi, aby w aglomeracji powstało co najmniej kilka połączeń".

"O trzech takich na pewno trzeba wspomnieć. Pierwsze to połączenie Sosnowca z Dąbrową Górniczą wzdłuż ul. Braci Mieroszewskich. Kolejne, które aż się prosi do zrealizowania to połączenie Milowic (dzielnica Sosnowca - PAP) z centrum Katowic. Ostatnie połączenie, które może być nawet najbardziej realne, bo rozmowy w tej sprawie z Chorzowem już były prowadzone, mogłoby prowadzić od centrum Chorzowa do Siemianowic" - zasygnalizował prezes Tramwajów Śląskich.

Dopytywany później prezes uściślił m.in., że połączenia te wynikają ze studium rozwoju komunikacji tramwajowej w regionie po 2020 r., który na zlecenie spółki przygotowali kilkanaście miesięcy temu specjaliści Jakub Halor i Adam Molecki. Zastrzegł też, że leżące w sferze koncepcji połączenia raczej na pewno nie będą realizowane w obecnej perspektywie środków unijnych.

Freisler mówił, że połączenie Chorzowa z Siemianowicami nie powielałoby zlikwidowanej linii nr 12 między tymi miastami. Zaczynałoby się przy chorzowskiej ul. Metalowców, bardzo dawnym, pierwotnym szlakiem linii tramwajowej wiodłoby w kierunku dzielnicy Chorzów Stary i rozbudowującego się siemianowickiego osiedla Węzłowiec, a dalej docierałoby do istniejącej linii w Siemianowicach - nie wiadomo jeszcze czy w rejonie Placu Alfreda czy gdzieś bliżej pętli na Placu Skargi.

"Mieliśmy okazję rozmawiać kilkakrotnie z władzami Chorzowa i nawet wystąpiliśmy, aby zarezerwować teren przy prowadzonych zmianach ich miejscowych planów zagospodarowania. Czeka nas jeszcze rozmowa z Siemianowicami" - zasygnalizował prezes Tramwajów Śląskich.

Dla ewentualnego nowego połączenia Katowic z Sosnowcem też rozpatrywanych jest kilka wariantów przebiegu. Linia ta łączyłaby istniejącą pętlę w sosnowieckich Milowicach z katowickimi dzielnicami Dąbrówka i Bogucice - dochodząc do istniejącej linii wzdłuż katowickiej Alei Korfantego na wysokości ul. Konduktorskiej bądź Pętli Słoneczna.

Freisler ocenił też w czwartek, że "bardzo ciekawym rozwiązaniem" byłaby budowa nowej linii wzdłuż planowanego przedłużenia ul. Grundmanna w Katowicach (ma ono dotrzeć właśnie w rejon ul. Konduktorskiej). Linia taka wpisałaby się w zaplanowany już w obecnym projekcie unijnym odcinek torów wzdłuż ul. Grundmanna od ul. Chorzowskiej do ul. Gliwickiej.

"Jeszcze w tej perspektywie Katowice mają też budować centrum przesiadkowe w okolicy ul. Sądowej (przy ul. Marii Goeppert-Mayer, będącej przedłużeniem ul. Grundmanna - PAP). Jakby to połączyć w jeden ciąg, robi się bardzo ładna linia, która byłaby moim zdaniem bardzo ładnie obsadzona, jeśli chodzi o pasażerów" - uznał prezes Tramwajów Śląskich.

W nowym unijnym projekcie modernizacji infrastruktury tramwajowej w regionie - prócz m.in. modernizacji ok. 100 km torowisk i zakupu ok. 44 nowych tramwajów - przewidziano budowę 28 km nowych torów tramwajowych (pojedynczych). Obok kilkusetmetrowego odcinka wzdłuż katowickiej ul. Grundmanna będą to nowe linie w Sosnowcu (od pętli Zagórze do tzw. trójkąta w Dańdówce) oraz w Katowicach (nowa linia od pętli w Brynowie do południowych dzielnic).

Na razie nie wiadomo czy i w jaki sposób mogłyby być finansowane nowe połączenia. Przedstawiciele tramwajowej spółki oceniają, że prawdopodobnie musiałoby się to odbyć przy większym niż dotąd zaangażowaniu finansowym miast - obecnie odciążanych znacznymi środkami unijnymi.

Akcje Tramwajów Śląskich należą do 12 gmin konurbacji katowickiej. Największy pakiet ma samorząd Katowic. Do obsługi 30 linii tramwajowych (poruszających się łącznie po 340 km pojedynczych torów) spółka kieruje codziennie ok. 210 wagonów.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

FORUM TYMCZASOWO NIEDOSTĘPNE

W związku z ciszą wyborczą dodawanie komentarzy zostało tymczasowo zablokowane.

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!