Tramwaje wrócą na olsztyńskie drogi w 2014 r.

Tramwaje wrócą na olsztyńskie drogi w 2014 r.
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Linie tramwajowe w Olsztynie mają być zbudowane do połowy 2014 roku - poinformował PAP we wtorek prezydent Olsztyna Piotr Grzymowicz. Tramwaje woziły pasażerów w Olsztynie do 1965 roku, teraz miasto postanowiło przywrócić ten środek transportu.

Dodał, że otrzymał we wtorek plan naprawczy od hiszpańskiej firmy FCC Construccion. Jego zdaniem "daje on nadzieje na ukończenie inwestycji w terminie, tj. do połowy 2014 roku".

Firma FCC Construccion wygrała przetarg na budowę w Olsztynie linii tramwajowych. Miała do końca grudnia 2012 r. złożyć w olsztyńskim ratuszu plany budowy poszczególnych linii. Ponieważ tego nie zrobiła, a roboty związane z budową pierwszego odcinka jednej z linii się przeciągały, olsztyński ratusz zażądał przedłożenia przez Hiszpanów planu naprawczego.

Prezydent Grzymowicz przyznał, że przedłożony przez FCC plan naprawczy budowy olsztyńskich linii tramwajowych nie zawiera wszystkich oczekiwanych informacji. Brakuje w nim np. wykazu firm, którym Hiszpanie mają zlecić część robót (samo torowisko i trakcję musi - wedle umowy - budować FCC, a zlecić podwykonawcom Hiszpanie mogą np. układanie chodników czy prace przy przebudowie sieci ściekowej - PAP).

"Napisali co prawda, ile ludzi ma pracować w brygadach na poszczególnych odcinkach, ale co to będą za ludzie, z jakich firm, tego już nie ma. Nie ma też umów na podwykonastwo, a tego oczekiwaliśmy" - przyznał Grzymowicz. Dodał, że tę kwestię będzie wyjaśniał na spotkaniu z przedstawicielami FCC, które chce by odbyło się jeszcze w tym tygodniu.

Wiceprezydent Olsztyna Bogusław Szwedowicz powiedział PAP, że z pobieżnej lektury dokumentu wynika, że w tym roku w kwietniu-maju Hiszpanie chcą uzyskać ostatnie niezbędne pozwolenia ws. budowy. Jego zdaniem dokument wygląda na solidny i widać, że Hiszpanom zależy na realizacji tej inwestycji.

Linie tramwajowe w Olsztynie mają mieć w sumie 11 km długości i powinny połączyć "sypialniane" dzielnice miasta, głównie Jaroty i Nagórki, z centrum Olsztyna. Linia tramwajowa ma się rozdzielać w centrum i prowadzić na dworzec PKP i PKS oraz do miasteczka akademickiego w Kortowie.

Plany budowy tych linii na zlecenie FCC projektują firmy z całej Polski. Olsztyńskie biura projektowe nie chcą już tego robić, ponieważ FCC nie rozliczała się z nimi terminowo za wykonane prace.

Dotychczas Hiszpanie rozpoczęli budowę torowiska jedynie na ulicy Płoskiego. Pierwszy odcinek miał być gotowy do końca roku, w przedłożonym planie naprawczym zapewniono, że stanie się to do końca kwietnia.

Hiszpańska firma FCC ma - oprócz budowy linii tramwajowych - wykonać w Olsztynie też m.in. prace w zajezdni MPK na ul. Kołobrzeskiej oraz wybudować ponad 1-km ulicę Obiegową, która ma odciążyć trasy, prowadzące z sypialnianej dzielnicy Jaroty do centrum. Zakładano, że ul. Obiegowa będzie gotowa w 2014 roku, a szacunkowy jej koszt budowy to 16,2 mln zł.

"Z przedłożonego dziś planu wynika, że budowa Obiegowej rozpocznie się w czerwcu 2013 roku i potrwa rok" - powiedział Grzymowicz.

Przetarg na zaprojektowanie i zbudowanie linii tramwajowej oraz budowę ulicy Obiegowej, który w czerwcu 2011 roku wygrała hiszpańska firma FCC Construccion, to część większego projektu modernizacji olsztyńskiego systemu transportu publicznego. Projekt o łącznej wartości 426 mln zł obejmuje też: zakup taboru tramwajowego za 120 mln zł od zwycięzcy przetargu firmy Solaris, zbudowanie bus-pasów (w realizacji) oraz wdrożenie tzw. inteligentnego systemu transportu. Będzie on obejmował m.in. wprowadzenie biletu elektronicznego i modernizację systemu świateł na skrzyżowaniach.

Projekt modernizacji olsztyńskiego transportu publicznego realizowany jest w ramach współfinansowanego ze środków unijnych programu Rozwój Polski Wschodniej.

Tramwaje woziły pasażerów w Olsztynie do 1965 roku, teraz miasto postanowiło przywrócić ten środek transportu. Zakładano, że tramwaje powrócą do Olsztyna w połowie 2014 roku.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Tramwaje wrócą na olsztyńskie drogi w 2014 r.

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!