Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Transport intermodalny. Słuszny cel, ale czy można go zadekretować?

Autor: wnp.pl (Piotr Stefaniak)
26-08-2016 12:31
Transport intermodalny. Słuszny cel, ale czy można go zadekretować?
Fot. Shutterstock

Jednym z głównych celów tworzonej strategii PKP powinno być dążenie do zwiększenia udziału kolei w przewozach towarów drogą lądową.

Aby to osiągnąć, spółki kolejowe muszą nie tylko zaoferować opłacalną dla przedsiębiorcy i wysokiej jakości usługę transportową, ale także współpracować z samorządami i organizacjami przedsiębiorców, by dostosowywać infrastrukturę transportową, przeładunkową czy terminale do ich potrzeb – to jeden z wniosków spotkania, jakie odbyło się w łódzkim Instytucie Spraw Obywatelskich (INSPRO)
Oprócz gospodarzy wzięli w nim też udział przedstawiciele PKP S.A. i PKP Cargo.

Jak podkreślono po spotkaniu, skoro w ostatnich dekadach zmieniła się struktura transportu, wymaga to także odpowiednich działań na kolei. Szczególnie istotna jest tu rola transportu intermodalnego.

Przykłady Szwajcarii, Austrii czy Niemiec, gdzie ładunki bardziej masowo wracają na tory, pokazują, że możliwe jest osiągnięcie zakładanego celu także w Polsce.

- Transport intermodalny łączy w sobie zalety transportu kołowego, takie jak elastyczność, z przyjaznym dla środowiska transportem kolejowym – powiedział po spotkaniu Michał Beim, członek zarządu PKP S.A. odpowiedzialny za strategię.

PKP S.A. jest także właścicielem ponad 500 bocznic oraz ponad 100 tys. działek, często położonych bezpośrednio przy torach kolejowych.

- Ta infrastruktura, dzisiaj często niedoinwestowana i słabo wykorzystywana, jest naturalnym zasobem, który może zmienić sposób, w jaki przedsiębiorcy korzystają z kolei – uważa Jarosław Kołodziejczyk, odpowiadający w zarządzie PKP S.A. za nieruchomości. - Remonty, inwestycje w bocznice, także z wykorzystaniem pieniędzy unijnych, mogą sprawić, że załadunek kontenera czy naczepy będzie wygodniejszy i bardziej opłacalny niż transport kołowy.

Swojej szansy w transporcie intermodalnym upatruje także PKP Cargo. Zdaniem reprezentującego spółkę Adama Zyzmana,  ten rodzaj transportu będzie miał coraz większe znaczenie w jej polityce handlowej i w strategii.

W projekt angażuje się także Instytut Spraw Obywatelskich - pozarządowa organizacja, propagująca od ponad dwóch dekad kampanię „Tiry na tory”.

- Jak wynika z naszych badań, 80 proc. Polaków uważa, iż idea „Tiry na tory” jest potrzebna -mówi Rafał Górski, prezes INSPRO.

Współpraca tych spółek i organizacji ma opierać się zarówno na skierowanych do opinii publicznej, przedsiębiorców i samorządów działaniach edukacyjnych oraz społecznych, jak i na działaniach kolei zmierzających do szybkiego stworzenia atrakcyjnej oferty intermodalnej, informują organizatorzy spotkania.
Podobał się artykuł? Podziel się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


40 543 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 800 ofert w bazie

2 782 269 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP