XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Transport koleją przegrywa cenowo z transportem samochodowym

Z niecierpliwością czekamy na przepisy wykonawcze pozwalające agencji celnej na reprezentacje fiskalną podmiotów unijnych z niezarejestrowaną działalnością gospodarczą w Polsce - z pewnością poprawi to naszą konkurencyjność - mówi Paweł Jędrzejczak, z firmy spedycyjnej CSL.

Czy ten rok jest łatwiejszy w pracy spedycyjnej w transporcie morskim i kolejowym ?

- Trudno powiedzieć czy ten rok jest łatwiejszy w pracy spedycyjnej - raczej nie, np. w tym roku mieliśmy ogromną podwyżkę frachtów kolejowych dla przewozów ładunków drobnicowych i przestrzennych. W praktyce wygląda to tak, że transport koleją przegrywa cenowo z transportem samochodowym w prawie każdej relacji transportowej. Chyba nie jest też tajemnicą, że PKP Cargo przygotowuje się do zmiany właściciela. Podobno, powinien on być znany do końca maja, wszyscy jesteśmy ciekawi co ta zmiana za sobą przyniesie, czy nowy właściciel będzie inwestował w tabor, który mówiąc łagodnie nie jest już pierwszej świeżości, oraz czy znajdzie sposób na obniżenie kosztów eksploatacyjnych co przełoży się na konkurencyjność transportu kolejowego względem transportu samochodowego.

Co się konkretnie zmieniło na korzyć w pańskiej pracy z tymi ważnymi gałęziami dla gospodarki światowej a tym bardziej dla polskiej?

- Na pewno najbardziej pozytywną informacją jest ta, że w polskich portach przeładunki będą objęte “0” stawką podatku VAT. W innym przypadku pogłębiłoby to ich niekonkurencyjność względem sąsiadów, a może nawet bankructwem części spółek portowych. ,

…a przepisy ułatwiają pracę czy nadal w jakimś stopniu utrudniają szybkie podejmowanie decyzji?

- Można by tu zadać pytanie - które przepisy. Oczywiście każdy spedytor zetknie się z przepisami celnymi, ale w zależności od wykonywanej spedycji, w określonym stopniu, ma się do czynienia czy też poznaje się przepisy regulujące prace służb fitosanitarnych, weterynaryjnych czy też inspekcji jakości. Wiele firm które importują towary oraz dokonują ich przeładunków i odpraw celnych w portach niemieckich jest przekonana, że odprawy tam są szybsze, ponieważ kontrole służb są ograniczone, lub wyrywkowe, a część ich obowiązków jest przejęta przez Urząd Celny - trudno z tym dyskutować. Np. u nas przy produktach pochodzenia zwierzęcego obowiązuje 100% kontrola weterynaryjna wszystkich przesyłek - w Niemczech jest ona wyrywkowa.

Z drugiej strony muszę przyznać, że jeżeli zwracam się z zapytaniem do naszych urzędników, to rzadko zdarzyła się sytuacja żebym nie otrzymał pożądanej informacji. Kilka też razy zanim zaczęliśmy jakiś projekt udało nam się zaprosić i zebrać razem przedstawicieli kilku służb, żeby wraz z klientem przedyskutować wszystkie istotne kwestie, co znacznie ułatwiało późniejszą współpracę. Im też w większości zależy żeby praca szła bez przeszkód i było jak najwięcej przeładowanego towaru w portach. Z niecierpliwością czekamy na przepisy wykonawcze pozwalające agencji celnej na reprezentacje fiskalną podmiotów unijnych z niezarejestrowaną działalnością gospodarczą w Polsce - z pewnością poprawi to naszą konkurencyjność.

Trochę jeździcie po kraju, w jakim regionie współpracuje się najlepiej, bez utrudnień. W atmosferze przychylności i zrozumienia?

- Osobiście uważam, że najlepiej zawsze pracuje się na własnym podwórku choć i z tym bywa różnie. Trudno mi się wypowiadać za inne regiony ponieważ ze względu na specyfikę pracy, prawie 100% wykonuję ją w portach w których działamy.

Czy specjalizuje się Pan w jakieś konkretnej grupie towarów?

- Spedycja kontenerowa, szczególnie ładunki chłodnicze takie jak: ryba mrożona, owoce morza i mięso mrożone oraz inne ładunki kontenerowe; drobnica: celuloza , świeże owoce; ładunki masowe: nawozy sztuczne i minerały.

Obsługujecie Państwo grupy ładunków w imporcie poprzez porty polskie i europejskie. To wymaga wiedzy, doświadczenia oraz kompleksowych i dedykowanych usług spedycyjnych oraz celnych. Czy tę wiedzę pogłębiacie, szkoląc się w kraju czy zagranicą ?

- Jeśli chodzi o szkolenia, to te w których my uczestniczymy, są głównie organizowane w kraju, bądź to przez PISiL bądź to przez Izbę Celną lub inne podmioty. Największą jednak wiedzę zdobywa się poprzez doświadczenie, śledzenie przepisów i stały kontakt ze służbami zaangażowanymi przy obsłudze celno-spedycyjnej towarów. Wymieniamy się również spostrzeżeniami z naszymi zagranicznymi partnerami, sprawdzamy jak u nich to działa i czy da się pewne rozwiązania zaszczepić u nas.

Jak Pan sądzi, jaki będzie ten rok dla polskiej gospodarki morskiej ?

- Myślę, a przynajmniej mam taką nadzieję, że ten rok będzie lepszy niż poprzedni. Patrząc z perspektywy naszej firmy, z roku na rok odnotowujemy zwiększenie grupy naszych klientów a co za tym idzie wzrost obsłużonego wolumenu. Również zauważalny rozwój firm dla których świadczymy usługi nastraja nas pozytywnie.

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Transport koleją przegrywa cenowo z transportem samochodowym

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!