Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Transport powinien częściej korzystać z kolei

Autor: Rynek Kolejowy
06-06-2008 07:36

Niekończące się remonty dróg, przebudowy skrzyżowań i moda na budowanie zjazdów i rond, na których nie mieszczą się tiry, to tylko niektóre zagrożenia dla transportu materiałów niebezpiecznych.

Zdaniem ekspertów rozwiązanie problemu nasuwa się samo - pisze "Rynek Kolejowy". Wszędzie tam gdzie istnieją linie kolejowe, transport materiałów niebezpiecznych, czyli generalnie rzecz ujmując chemii, powinien się odbywać koleją.
- Nie ulega wątpliwością, że transport kolejowy zapewnia zdecydowanie większe bezpieczeństwo przewozów materiałów chemicznych. Nie tylko paliw, czy asfaltów – zapewnia Henryk Gruca prezes zarządu spółki Lotos Kolej Sp. z o.o. Większość spółek kolejowych jest już dziś gotowa na przejęcie takich przewozów realizowanych transportem samochodowym. - Jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że średnie wykorzystanie linii kolejowych w naszym kraju wynosi około 40%, to okaże się, że istnieje sporo możliwości na zwiększenie przewozów. Producenci taboru i operatorzy są przygotowani na takie zmiany – dodaje Tomasz Król, ekspert i doradca między innymi w firmach kolejowych z kancelarii doradców VERBIS.

Dziś Lotos Kolej z ponad 3% udziałem w rynku przewozów ogółem i 16% w rynku przewoźników prywatnych, należy do trójki największych prywatnych przewoźników kolejowych w kraju.

Głównym zadaniem firmy jest obsługa spółek wchodzących w skład grupy kapitałowej Lotos. – Wypracowaliśmy model logistyczny, dzięki któremu jesteśmy w stanie dotrzeć do każdego odbiorcy produktów naftowych w Polsce. Pod warunkiem, że dysponuje odpowiednimi torami odbiorczymi – wyjaśnia prezes Gruca.

Spółka wkroczyła też na linie międzynarodowe. Tam zdecydowanie częściej „chemia” transportowana jest właśnie pociągami. – Wprowadziliśmy regularne połączenia, na linii Rotterdam – Gdańsk. To alternatywny wobec transportu morskiego, system zaopatrywania rafinerii w półprodukty naftowe.

W ubiegłym roku spółka przewiozła ponad 3,5 mln ton ładunków.

Dziś mamy do czynienia z sytuacją nierównego traktowania różnych przewoźników przez państwo. Dziś budżet centralny dofinansowuje koszty utrzymania i budowy nowych dróg, przy jednoczesnym braku takiego samego postępowania wobec transportu kolejowego. - Przewoźnicy prywatni poradzili sobie z tymi barierami. Transport kolejowy pomimo borykania się z różnorodnymi problemami - normalnymi zresztą dla każdego rynku usług - nie osiągnął w żadnym przypadku kresu swoich możliwości. W tej branży obserwujemy rosnące zamówienia na tabor kolejowy i przewozy. W pierwszym przypadku znakomicie radzi sobie właśnie Lotos Kolej, w drugim bydgoska PESA. To dobry i obiecujący rynek – dodaje Tomasz Król.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


36 322 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 800 ofert w bazie

2 782 269 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP