Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Transport rzekami jest najtańszy

Autor: Mariusz Jendra
09-10-2014 20:36 |  aktualizacja: 09-10-2014 19:51
Transport rzekami jest najtańszy
Fot. PTWP (Andrzej Wawok)

Transport wodny śródlądowy jest najtańszym a jednocześnie najbardziej ekologicznym sposobem przewożenia towarów. Rozwiązuje problem przewozów ponadnormatywnych i wielkotonażowych. Podstawowym jego zadaniem było połączenie uprzemysłowionych terenów w głębi kraju (zwłaszcza na południu) z portami morskimi. Jak wygląda przyszłość żeglugi śródlądowej?

Żegluga śródlądowa jest najbardziej ekonomicznym sposobem transportu towarów. Otóż 1 litr zużytego paliwa pozwala przemieścić na odległość 1 km aż 127 ton ładunku, podczas gdy ko I ej ą 97 ton, samochodem jedyne 50 ton. To nie jedyna zaleta transportu rzecznego. Jego inne za I ety to:
  • relatywnie małe zużycie energii,
  • niską emisyjność zanieczyszczeń powietrza,

  • niewielkie zanieczyszczenie wód,

  • niższe niż w transporcie drogowym koszty zewnętrzne.
Jednak perspektywy rozwoju śródlądowego transportu wodnego wskazują, iż transport ładunków ma szanse w miar ę dynamicznie rozwijać się jedynie na Odizańskiej Drodze Wodnej. W dłuższej perspektywie możliwe jest transportowe wykorzystanie Wisły, zwłaszcza odcinka dolnego, w ramach redystrybucji towarów z portów morskich oraz w jej górnym biegu (Kaskada Górnej Wisły). Jaka jest wielkość tego transportu?

Wzrost transportu, na tych samych odcinkach

Żegluga śródlądowa przetransportować w ub. roku nieco ponad 5 mln ton ładunków, tj. o 10,2%. więcej niż rok wcześniej. Spadła natomiast praca przewozowa, do 768 mln tonokm, czy I i o 5,8%. Oznacza to, że barkami wożono więcej towaru na krótsze odległości - wynika z ze~ stawienia opublikowanego przez

Wnioski dla ministra transportu

NIK skierować do ministra wnioski dotyczące m. in.:
  • opracowania wieloletniego programu inwestycji infrastrukturalnych śródlądowego transportu wodnego,

  • zapewnienia finansowania inwestycji żeglugi śródlądowej,

  • przygotowania nowelizacji lub opracowania nowej ustawy o Funduszu Żeglugi Śród lądowej i funduszu rezerwowym.
Główny Urząd Statystyczny. Głównym kierunkiem eksportu towarów żeglugą śródlądową (stanowiącym 23,7% ogółu przewozów międzynarodowych) byty Niemcy. W Polsce w strukturze przewożonych ładunków w 2013 r., podobnie jak w latach poprzednich, dominowaty: rudy meta I i i pozostalych produktów górnictwa i kopalnictwa (48,8%) oraz węgiel brunatny i kamienny, ropa naftowa i gaz ziemny (13,7%).

Według danych GUS, w ub. r. nie zmienna się łączna długość sieci śródlądowych dróg wodnych i wynosiła 3655 km. Z tego 2417 km przypadało na uregulowane rzeki żeglowne, 644 km - na skanalizowane odcinki rzek, 336 km - kanały, a 259 km - jeziora żeglowne.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


36 671 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 800 ofert w bazie

2 782 269 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP