XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Transportowy wyścig samochodów z koleją

Transportowy wyścig samochodów z koleją
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Rynek transportowy rośnie szybko wraz z polską gospodarką. Transport samochodowy coraz częściej wygrywa z tradycyjną koleją. Czy kolej powróci do łask - tak się dzieje już na Zachodzie

Według GUS w 2006 r. transportem samochodowym przewieziono ponad 136 mld tonokilometrów (ten wskaźnik odzwierciedla nie tylko wagę przewiezionych towarów, ale także odległość, na jaką są wożone), a kolejowym niecałe 54 mld. Przez ostatnie 20 lat przewozy kolejowe skurczyły się o 55 proc., a przewozy samochodowe wzrosły ponadtrzykrotnie - informuje "Gazeta Wyborcza".

W 2006 r. według danych Głównego Urzędu Statystycznego, biorąc pod uwagę masę ładunków, kolejami przewieziono tylko około 20 proc. z nich. Ciężarówki mają aż trzy czwarte udziału w rynku przewozu towarów! Reszta przypadała m.in. na transport wodny, rurociągowy czy lotniczy.

Z kolei Zespół Doradców Gospodarczych TOR podaje, że w III kw. tego roku kolejowi przewoźnicy towarowi przewieźli o prawie 6 proc. mniej towarów niż w tym samym okresie rok wcześniej - spadek wynika głównie ze słabej postawy lidera rynku PKP Cargo. W pierwszych dziewięciu miesiącach tego roku przewieziono tylko o 3 proc. więcej towarów niż rok wcześniej. Tymczasem towarowe przewozy samochodowe rosną w tempie dwucyfrowym - czytamy w dzienniku .

- Przez lata wydatki państwa na drogi były dziewięć razy wyższe niż na kolej, a powinny być wyższe tylko o połowę, jak ma to miejsce w większości krajów UE. Efektem jest stosunkowo drogi w Polsce dostęp do torów i bardzo tani do dróg asfaltowych - mówi w dzienniku prezes PKP SA Andrzej Wach.

Dzienna winieta dla dużych ciężarówek kosztuje 27 zł, a np. koszt dostępu do infrastruktury kolejowej na trasie Suwałki - Rzepin w przeliczeniu na ładunek, jaki zabrałby jeden tir, wynosi prawie 200 zł.

- Koszty dostępu do infrastruktury są wysokie, a stanowią jedną trzecią wszystkich kosztów przewozu kolejowego i, co jest najbardziej niepokojące, rosną - potwierdza na łamach "GW" Krzysztof Sędzikowski, dyrektor zarządzający firmy CTL Logistics, który jest największym prywatnym przewoźnikiem kolejowym w Polsce.

Jego zdaniem ze względu na jakość infrastruktury kolejowej w Polsce pociągi towarowe jeżdżą ze średnią prędkością 20-28 km/godz., w Niemczech 40 km/godz. - A to jest ściśle powiązane z wysokością kosztów - mówi Sędzikowski.

I tu zaczyna się błędne koło. Wysokie koszty dostępu do infrastruktury kolejowej hamują rozwój branży, ale jednocześnie bez pieniędzy od przewoźników nie będzie modernizacji torów.

Transport kolejowy ma jeszcze jeden problem. Znacznie później zaczął się dostosowywać do rynku i otwartej konkurencji, bo przez lata państwo na rynku kolejowym utrzymywało monopol PKP. Dopiero od kilku lat prywatni rywale PKP Cargo coraz skuteczniej przebijają się na rynku - czytamy w "Gazecie".

Koleje mają też inny poważny problem - nowe centra logistyczne w większości pozbawione są bocznic kolejowych, co sprawia, że obsługują je samochody ciężarowe.

Domeną przewozów kolejowych od zawsze był transport surowców. Obecnie ponad połowę przewozów kolejowych (jeśli uwzględnimy ich wagę) cały czas stanowi węgiel. Ten wskaźnik wynosi około 35 proc., jeśli uwzględnimy pracę przewozową - to wynika z tego, że węgiel często wozi się na niewielkie odległości. - I tak pozostanie. Węgiel będzie głównym ładunkiem wożonym koleją, nasze elektrownie cały czas go potrzebują - mówi w "Gazecie Wyborczej" Krzysztof Sędzikowski. Kolej będzie też wozić chemikalia czy stal.

Ale przed transportem kolejowym otwierają się też nowe możliwości. - Z pewnością będziemy obserwować wzrost przewozów w segmencie kruszyw związany z budową autostrad w Polsce i rozwojem budownictwa - twierdzi w dzienniku Sędzikowski. Polski Związek Pracodawców Producentów Kruszyw szacuje, że w kolejnych latach na budowę dróg będzie rocznie potrzebne od 10 do ponad 25 mln ton kruszyw rocznie. Pytanie, czy koleje przy ograniczonych możliwościach taborowych podołają temu zadaniu.

Zdaniem Marka Tarczyńskiego wstąpienie Polski do Unii Europejskiej oraz rozwój sieci magazynów logistycznych spowodowały, że wozi się coraz mniejsze przesyłki drobnicowe (to niewielkie przesyłki, często niezajmujące całego kontenera). Z drugiej jednak strony wzrasta częstotliwość ich dostaw.

Szansą kolei są przewozy kontenerowe. W Polsce w ostatnich latach powstaje sporo fabryk - produkują elektronikę, sprzęt AGD, części samochodowe. Te ładunki są najczęściej eksportowane właśnie w kontenerach. Podobnie jest z towarami importowanymi np. z Chin.

Zdaniem specjalistów kolejnym polem do konkurencji pomiędzy transportem samochodowym a kolejowym może być wożenie... samochodów, które wyjeżdżają z polskich fabryk lub są importowane z fabryk w innych krajach. - Producenci aut w Polsce w większości wożą je ciężarówkami. Pytani, dlaczego nie koleją, odpowiadają, że brakuje odpowiedniego taboru - mówi w "GW" Furgalski.

Kolejarze często powtarzają, żeby tiry przenieść na tory, czyli naczepy samochodowe wozić kolejami.

Względy ekologiczne już biorą górę w krajach Europy Zachodniej - w wielu z nich promuje się transport kombinowany (wykonywany za pomocą różnych środków lokomocji). Szwajcarzy ograniczają tranzyt ciężarówek przez Alpy, nakładają na przewozy tirów wysokie podatki, rozwijają infrastrukturę kolejową. Tam około 35 proc. ładunków jest przewożonych transportem kombinowanym.

- Postawimy tiry na platformach kolejowych, ale to jeszcze trochę potrwa. Tu zadecyduje bowiem rachunek ekonomiczny. Jeśli w pewnej perspektywie ochrona środowiska uzyska znacznie większy wpływ na koszty, to przewozy kolejowe zastępujące samochodowe staną się faktem - mówi "Gazecie" minister infrastruktury Cezary Grabarczyk.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Transportowy wyścig samochodów z koleją

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!