Trasa kolejowa Katowice-Tychy Miasto bez nowoczesnych pociągów

Trasa kolejowa Katowice-Tychy Miasto bez nowoczesnych pociągów
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Najmłodsze i najnowocześniejsze pociągi jeżdżące po śląskich torach przestaną obsługiwać trasę Katowice-Tychy Miasto. Decyzją zarządu woj. śląskiego będą wykorzystywane przede wszystkim na trasie łączącej Gliwice, Katowice i Częstochowę

O wtorkowej decyzji zarządu poinformowały służby prasowe Urzędu Marszałkowskiego. Nie zgadzają się z nią władze Tychów, dzięki którym ponad dwa lata temu reaktywowano połączenie kolejowe z centrum tego miasta do stolicy regionu, kierując na tę trasę cztery szwajcarskie pociągi typu Flirt, kupione w 2008 r. przez samorząd województwa za 90 mln zł.

W ponad 130-tysięcznych Tychach linia kolejowa przebiega przez środek miasta, jednak przez wiele lat nie była używana dla ruchu pasażerskiego. Od grudnia 2008 r. położoną w śródmieściu stację Tychy Miasto łączy z Katowicami reaktywowane połączenie kolejowe.

Początkowo na trasę przeznaczono najnowocześniejsze pociągi, które miały skłonić pasażerów, by zamiast dojeżdżać do Katowic autobusem lub własnym samochodem, korzystali z kolei. Wprowadzono specjalny bilet, zintegrowany z komunikacją miejską. Przygotowano projekt budowy i modernizacji przystanków oraz parkingów. Szybko jednak okazało się, że z połączenia, mimo jego popularności wśród tyszan, korzysta mniej osób niż zakładano.

O nowe, komfortowe pociągi zaczęli dopominać się samorządowcy z innych miast, a właściciel pojazdów - samorząd woj. śląskiego - zaczął zastanawiać się nad wycofaniem ich z tej trasy. Jeden z Flirtów już wcześniej skierowano na trasę Gliwice-Częstochowa, inny w ubiegłym roku wykoleił się i wciąż jest poważnie uszkodzony. Teraz zarząd województwa zdecydował, że także dwa pozostałe Flirty w ogóle nie będą jeździć na tej trasie. Powodem jest zbyt mała ilość pasażerów.

"Na trasie Katowice-Tychy Miasto-Katowice kursuje 70 pociągów, z których średnio na dobę korzysta ok. 3,8 tys. pasażerów, co daje średnio 54 osoby na pociąg. Tymczasem Flirt ma 212 miejsc siedzących. Na trasie Gliwice-Częstochowa z pociągu korzysta średnio ok. 200 osób" - tłumaczył Witold Trólka z biura prasowego marszałka woj. śląskiego.

Po wycofaniu Flirtów połączenie Katowice-Tychy Miasto ma obsługiwać stary, ale zmodernizowany kilka lat temu pociąg. W przyszłości na tą linię mają być skierowane szynobusy. Na zakup pierwszego z nich w budżecie woj. śląskiego zarezerwowano 10 mln zł. Jeszcze w tym roku ma być ogłoszony przetarg na jego zakup.

Zastępca prezydenta Tychów ds. infrastruktury, Mieczysław Podmokły, podkreśla że władze miasta nie zgadzają się z decyzją zarządu województwa. Przypomniał, że miejscowy samorząd podjął duży wysiłek, by reaktywować połączenie Tychy Miasto - Katowice.

"Uruchomienie Szybkiej Kolei Regionalnej Flirt było jednym z najważniejszych projektów komunikacyjnych w Tychach. Mamy kolejne konkretne projekty budowy i modernizacji przystanków kolejowych, parkingów wielopoziomowych, planujemy modernizację sieci trolejbusowej - wszystko w celu integracji transportu kolejowego i miejskiego oraz samochodowego w Tychach" - przypomniał Podmokły.

Wiceprezydent zapewnił, że mimo wycofania z tej trasy nowoczesnych pociągów, zaplanowane inwestycje będą realizowane, a samorządowcy dołożą wszelkich starań, by połączenie jak najszybciej było obsługiwane przez szynobusy.

Już w tym roku w Tychach ma ruszyć budowa trzech nowych stacji kolejowych i remont czwartej - właśnie na potrzeby szybkiej kolei, łączącej miasto z Katowicami. Projekt, wraz z budową wielopoziomowych parkingów, pochłonie ok. 11 mln euro, głównie z unijnych środków. Wszystko ma być gotowe w 2012 r.

Według samorządowców, kolej to najdogodniejsza forma skomunikowania miasta ze stolicą regionu, a sam projekt jest już daleko zaawansowany. Jednocześnie władze miasta obawiają się, że konieczność korzystania ze starych, zużytych pociągów o nieporównywalnie gorszym komforcie jazdy, może zniechęcić pasażerów do tego połączenia.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

FORUM TYMCZASOWO NIEDOSTĘPNE

W związku z ciszą wyborczą dodawanie komentarzy zostało tymczasowo zablokowane.

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!