Za około 3 lata ma się rozpocząć budowa obwodnicy metropolii trójmiejskiej. Droga, która wraz z obwodnicą Żukowa ma mieć ok. 40 km długości, ma odciążyć m.in. trasy Gdynia-Kościerzyna, Żukowo-Gdańsk i obwodnicę Trójmiasta oraz odkorkować Żukowo i Chwaszczyno.
Jak poinformował rzecznik prasowy gdańskiego oddziału GDDKiA Piotr Michalski, po wykonaniu koncepcji będzie można ogłosić przetarg na realizację inwestycji w formule "projektuj i buduj". Dokumentacja koncepcji programowej zostanie podzielona na dwa odcinki realizacyjne: od węzła Chwaszczyno (bez samego węzła) do węzła Żukowo i od węzła Żukowo do węzła Gdańsk Południe.
Planuje się, że budowa trasy rozpocznie się w 2018 roku i potrwa ok. dwóch lat. Szacunkowy koszt to ok. 2 mld zł.
Zakłada się, że obwodnica metropolii trójmiejskiej ułatwi dostępność komunikacyjną terenów leżących wzdłuż obecnych dróg krajowych nr 7 (Gdańsk-Żukowo) i 20 (Gdynia-Kościerzyna) oraz odblokuje centra Żukowa i Chwaszczyna, a też częściowo odciąży istniejącą drogę ekspresową S6 (obwodnicę Trójmiasta).
Michalski poinformował, że projektowana trasa będzie drogą ekspresową dwujezdniową z rezerwą pod trzeci pas ruchu. Rozpocznie się na węźle Chwaszczyno (realizowanego w ramach tzw. Trasy Kaszubskiej), wspólnym z drogą S6 (Lebork - Obwodnica Trójmiasta) i zakończy na węźle Gdańsk Południe (skrzyżowanie S7 Południowej Obwodnicy Gdańska i S6 Obwodnicy Trójmiasta). Częścią tej inwestycji będzie obwodnica Żukowa.
Pod koniec ub.r. Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Gdańsku wydała decyzję środowiskową dla Obwodnicy Metropolitalnej. Zgodnie z tym dokumentem, wzdłuż obwodnicy ma powstać 7 km ekranów akustycznych i 50 przejść dla zwierząt.
Obwodnica ma przebiegać przez tereny, które są siedliskami wielu gatunków chronionych roślin i zwierząt. Trasa przejdzie np. przez tzw. obszary chronionego krajobrazu Dolina Raduni i Otomina oraz w pobliżu tzw. alei pomnikowej utworzonej przez 580 okazów lipy drobnolistnej, przy drodze Leźno - Pępowo.
Budowa będzie wymagać wyburzenia 50 domów mieszkalnych i ośmiu budynków gospodarczych.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Trójmiasto. Za ok. 3 lata początek budowy obwodnicy