PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl
partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Trudna operacja udrożnienia transportu lądowego do Portu Gdynia

Autor: wnp.pl (Piotr Stefaniak)
12-01-2018 06:00 |  aktualizacja: 11-01-2018 22:18

Inwestycje odblokowujące połączenia kolejowe z portami morskimi skupiły się na porcie Gdańsk. Tymczasem z każdym miesiącem rosną problemy z transportem w Porcie Gdynia, który w większym stopniu korzysta z pociągów w wywozie i dowozie ładunków niż jego południowy, większy sąsiad. Czy zostaną one rozwiązane do końca 2023 roku, jak planuje to PKP PLK?

Na jego pokonanie, jak wynika z analizy ekspertów z Politechniki Gdańskiej pracujących pod kierunkiem inż. Radosława Gleba, ciężki pociąg towarowy potrzebuje 22 minut.

Już w 2015 r. stacja Gdynia Port ekspediowała po 24 pary pociągów towarowych na dobę. Ich liczba rośnie i w 2020 r. będzie wynosić 30 par pociągów na dobę, w 2025 – 37 par, w 2030 – 46 par.

- Na tej podstawie stwierdzono w analizie, że podobnie jak na drogach krajowych przy stromych podjazdach pod górę niezbędny jest dla ciężarówek trzeci pas, pozwalający lżejszym pojazdom na bezkonfliktowe pokonanie wzniesienia – dodaje Jaszowski.

Kiedy modernizacja stacji Gdynia Port?


Stacja Gdynia Port została zaprojektowana i zbudowana w latach trzydziestych ubiegłego wieku dla potrzeb rozwijającego się portu gdyńskiego. Jest jedną z największych i najbardziej skomplikowanych stacji rozrządowych i postojowych w Polsce. Niestety, od 80 lat nie była modernizowana.

W niektórych jej rejonach na kilkadziesiąt torów do użytku zdatnych jest tylko kilka z nich.

- Wyciągając lekcję z historii, dzisiejsza modernizacja musi więc mieć co najmniej 30-letni horyzont czasowy i w tej perspektywie zaspokajać potrzeby portu i jego kontrahentów – stwierdza doradca przewodniczącego RIP Gdynia.

Już w połowie maja 2014 r. firma WYG International opracowała studium wykonalności projektu „Poprawa dostępu kolejowego do Portu Gdynia”. Inwestycję oszacowała wówczas na 850 mln zł.

Plany te są nadal aktualne. Według informacji Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK w Gdańsku, modernizacja obejmie teren 70 ha, ponad 120 km torów, 355 rozjazdów kolejowych, przebudowę lub budowę 13 km dróg, budowę dwóch dwupoziomowych wiaduktów kolejowych, elektryfikacje linii kolejowych do bram portu oraz przebudowę systemu sterowania ruchem.

- Całość układów torowych będzie likwidowana do 1,5 m poniżej poziomu terenu i budowana od nowa - dodaje Makowski.

Efektem tych prac ma być sprawniejsza i szybsza obsługa pociągów towarowych o długości do 750 metrów z wagonami o nacisku do 22,5 tony na oś, jak zakładają normy unijne. Tereny niezwiązane bezpośrednio z ruchem pociągów będą przedmiotem obrotu spółki matki, czyli PKP S.A.

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


POLSKA I ŚWIAT

22 344 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

723 400 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 999 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP