PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Trudna współpraca na rzecz poprawy infrastruktury w Europie Środkowej

Autor: wnp.pl (Piotr Stefaniak)
17-05-2017 17:45

Z trudem, szczególnie w nowych krajach członkowskich UE, realizowane są wspólne projekty infrastrukturalne w Europie, tak potrzebne dla likwidacji barier komunikacyjnych i rozwoju ich regionów. Na przeszkodzie stoją różne priorytety poszczególnych państw, doświadczenia i standardy procesów organizowania inwestycji oraz zarządzania tymi procesami. Dochodzi do tego także problem braku wspólnego źródła finansowania.

To jeden z kluczowych wniosków debaty "Infrastruktura transportowa w Europie Centralnej i w Polsce", która odbyła się w ramach Europejskiego Kongresu Gospodarczego.
Jej uczestnicy znaleźli jednak i przykłady pozytywne, także te wynikające z działalności oddolnej instytucji i przedstawicieli regionów. Pomocą służą różne organy Unii Europejskiej.

Losy via Carpatia

Najbardziej charakterystycznym przykładem trudnej realizacji wielostronnej inwestycji jest budowa szlaku Via Carpatia.

Ma on połączyć kraje nadbałtyckie z krajami południa Europy w osi północ-południe, czyli Morze Bałtyckie z Morzem Czarnym, biegnąc przez Litwę, Polskę, Słowację, Węgry, Rumunię, Bułgarię aż do Grecję.

Ma służyć wzmocnieniu współpracy nie tylko członków UE, ale także państw aspirujących do członkostwa.

Szlak niezwykle ważny, bowiem likwidując wąskie gardła i udrażniając komunikację, może przyczynić się do przyciągnięcia inwestorów do regionów leżących wzdłuż niego, a zatem - do ich szybszego rozwoju.

- Choć minęło 10 lat od zgłoszenia przez Polskę tej inicjatywy (w Deklaracji Łańcuckiej) i mimo spotkań na szczeblach ministerialnych, a także powołania w marcu międzyministeralnej grupy roboczej,  sprawy mało się posunęły - mówiła Julianna Orban Mate, dyrektor w European Grouping of Territorial Cooperation (EGTC) Via Carpatia.

Z powodu tak wolnego postępu, EGTC via Carpatia skupia się na organizacji bezpośredniej współpracy regionów. Dotychczas członkami EGTC jest siedem regionów, w tym województwo podkarpackie, lecz oznacza to, że na taką ofertę odpowiedziało zaledwie 4 proc. regionów leżących wzdłuż tego szlaku.

- Być może zniechęca do współpracy brak finansowania tej drogi - mówiła Mater. - Ale właśnie m.in. celem EGTC, obok rządów zainteresowanych krajów, jest lobbing na rzecz wpisania tej trasy do sieci TEN-T (w 2018 r. nastąpi ostateczne określenie tej transeuropejskiej sieci) i zdobycia niezbędnych środków pomocowych z UE jak najszybciej, a nie w perspektywie pod 2030 roku.

Zapowiedziała, że przedstawiciele samorządów regionów planują w 2018 roku wizytę w Brukseli u komisarz ds. transportu - Violety Bulc.

Nakłady są niemałe. Tylko budowa i adaptacja dróg na odcinku podlaskim w Polsce o długości ok. 250 km  ma kosztować 12 mld zł.

W Polsce, kraju inicjatorze Via Carpatia, postępują prace nad budową jej odcinków, w dużej części jako drogi ekspresowej. Będzie ona biegła przeważnie w "śladzie" już istniejących dróg.   



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


39 064 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 764 ofert w bazie

2 782 271 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP