PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Trudny miniony rok dla Grupy PKP Cargo. Są symptomy przełamania

Autor: wnp.pl (Piotr Stefaniak)
17-03-2017 13:29

Przychody Grupy PKP Cargo w 2016 roku przekroczyły 4,41 mld zł, czyli były o 0,1 proc. niższe w porównaniu do 2015 roku (4,42 mld zł). Koszty operacyjne Grupy wyniosły 4,44 mld zł i były o 4 proc. większe w porównaniu rdr, EBITDA miała wartość 562 mln zł i zmalała o 12 proc. rdr, a wynik finansowy był ujemny - grupa poniosła stratę 41 mln zł, podczas gdy rok temu osiągnęła zysk netto 94 mln zł.

Zapowiedział też, że wkrótce zostanie podpisane porozumienie z Kolejami Rumuńskimi, aby wspólnie obsługiwać towary na trasie z/do portu Gdańsk i Konstancy.

Segmenty rynku

Najdynamiczniej w skali całego rynku towarowych przewozów kolejowych w Polsce rozwijają się przewozy intermodalne. W grupie PKP Cargo miały one w ub. roku 9-proc. udział w całej jej pracy przewozowej.

W przypadku węgla, grupa zanotowała pracę przewozową 11,1 mld tnkm, o 11 proc. mniejszą rdr, co w części zrekompensowała jej wzrostem w innych paliwach: koksu i węgla brunatnego - 1,47 mld tkm (+22 proc.) oraz paliw płynnych - 1,09 mld tkm (+30 proc.).

Przesunięte rozpoczęcie realizacji dużych inwestycji infrastrukturalnych odbiło się na przewozach kruszyw i materiałów budowlanych, drugim pod względem wielkości przewozów segmencie towarowym Grupy PKP Cargo. Wykonała ona pracę przewozową 4,64 mld tkm (-12 proc. rdr).

Mniejsza także (o 8 proc.) była praca przewozowa rudy żelata - 3,4 mld tknm, co wynikało m.in. z mniejszej produkcji stali w Polsce (8,9 mln ton, -2,8 proc.) i wstrzymania dostaw surowca dla jednego z kluczowych klientów grupy z powodu remontu pieca hutniczego.

Ogółem, w 2016 roku Grupa PKP Cargo miała 51,6 proc. udziału w polskim rynku kolejowych przewozów towarowych, liczonym pracą przewozową, podczas gdy rok wcześniej - 55,8 proc.

Tabor

Atutem grupy są m.in. jej zasoby, w tym duży tabor i bocznice własne oraz świadczone usługi bocznicowe (łącznie w kraju i za granicą - 60).

Flota Grupy PKP Cargo składa się z ok. 2000 lokomotyw, w tym 12 wielosystemowych  oraz ok. 60 tys. wagonów różnych serii i typów. Jednak średnia wieku (32 lata) wskazuje, że tabor ten musi być odnowiony.

- Będziemy utylizować niezbędną część taboru - odpowiedział prezes Libiszewski na pytanie o podanie ściślejszych danych o tym procesie. Jak zaznaczył, w szczególności spółka wstrzyma sprzedaż na złom lokomotyw, bowiem „cena złomu” nie jest korzystnym sposobem recyklingu, a ponadto grupa sama potrzebuje niektórych używanych części zamiennych.

Prezes Libiszewski powiedział też, że spółka zarządzająca kluczowym terminalem w Małaszewiczach otrzymała dofinansowanie na realizację pewnych prac infrastrukturalnych, ale generalnie - w najbliższym czasie nie planowana rozbudowa. Inwestycja ta stanie się wymagalna, gdy w szybszym tempie wzrosną przeładunki.

NA GIEŁDZIE

PKP Cargo SA [PKP]

kurs:

66.09 PLN 0.10 (0.15%)

Notowania | Analiza techniczna





SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


43 595 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 663 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP